3 месеца след полагането: Некачествена е маркировката на Северната скоростна тангента

0
119
Измерване
Измерване. Снимка: European Center for Transport Policies

Екип на Европейския център за транспортни политики /ЕЦТП/ e извършил проверка на състоянието на новоположената пътна маркировка на Северната скоростна тангента. Припомняме, че през месец октомври 2023 г. маркировката беше напълно подновена. С рефлектометър е била проверена светлоотразителността. Методът на изследване е бил чрез контролни проби със сертифициран уред на всеки километър. Измерени са били и четирите линии (крайна от към разделителна ивица, осова линия – 2 бр. и крайна към лента за принудително спиране), за да се провери текущото състояние на маркировката.

Проучването е било извършено както в посока от с. Мрамор към бул. „Ботевградско шосе“, така и от бул. „Ботевградско шосе“ към с. Мрамор. Направените измервания са показали, че в над 70% от изследваните участъци пътната маркировка не покрива минималните изисквания, заложени в Наредба №2 на МРРБ от 2001 г. за сигнализирането на пътищата с пътна маркировка. Съгласно заложените норми в Наредба 2 към настоящия момент съществува изискване за това според чл. 7, ал. 8 и 9 във връзка с ал. 4 от същия член минималните изисквания за дневната видимост на пътната маркировка, изразена чрез коефициента на яркост Qd в края на експлоатационния период съгласно БДС EN 1436 да съответстват на клас Q3 или Qd130 mcd• m-2 •lx-1.

По отношение на нощната видимост на пътната маркировка, изразена чрез коефициента на яркост при обратно отражение при суха настилка, Rl трябва да съответства по БДС EN 1436 на R3 или Rl150 mcd• m-2 •lx-1.

При извършените контролни проби се е установило, че дневната видимост, изразена чрез коефициента Qd не покрива минималните изисквания. Това заключение се прави и като се взима предвид известното текущо замърсяване в зимния период. При измерването се е констатирало, че пътната маркировка е под допустимите норми дори за края на експлоатационния период или с около 25% под минималните изисквания.

По отношение на коефициента за нощна видимост ситуацията е изключително притеснителна. При извършените измервания се е установила липсата на светлоотразителни перли, като същите са повредени или напълно липсват. Този дефект се получава, когато се сложи по-малко количество боя и тогава перлите не потъват достатъчно. За да не се отлепят по време на експлоатацията, перлите трябва средно да са потънали около 60%. Измерените стойности показват, че маркировката не покрива изискванията за нощна светлоотразителност, като същата е под минималните допустими стойности с около 50%.

За целите на тази проверка са били взети коефициентите в края на експлоатационния период, което не е особено коректно, предвид това, че пътната маркировка е полагана през октомври 2023 г. Ако разгледаме изискванията за пътна маркировка в началото на експлоатационния период, то тогава ще се установи, че тази маркировка е особено некачествена и е извън всякакви норми. Според ЕЦТП би следвало стопанинът на пътя да отговори дали при предаването на обекта от изпълнителя са направени контролни измервания от Института по пътища и мостове и ако са направени, какви са били резултатите от тези измервания? Редно е също от агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) да отговорят платили ли са за тази маркировка и ако да, то ще бъдат ли наложени санкции на изпълнителя?

Данни
Данни. Снимка: European Center for Transport Policies

Заключението от извършената проверка показва, че положената пътна маркировка е извън експлоатационна годност едва 3 месеца след полагането й и реално не покрива изискванията на Наредба №2. Припомняме, че гаранцията на подобни дейности е 2 години за студен спрей пластик, какъвто е положен на Северната скоростна тангента. Логично е да си зададем следния въпрос:

„Ако маркировката не покрива нормите едва около три месеца след полагането й, то какво ще се случи в края на следващото лято или преди следващия зимен сезон?“

Три месеца! Това ли е продължителността на експлоатация на пътните маркировки в България? От ЕЦТП очакват АПИ да възложи гаранционно възстановяване на маркировката на този обект. Главният прокурор е уведомен за изводите от направеното проучване с цел извършване на проверка по компетентност.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments