Може би никога не сте чували за Ерик Бергман или за неговия бизнес – Catena Media, но според много хора той наистина е успял, пише “Business Insider” и споделя разказа му:
Най-добрият ми приятел и аз стартирахме партньорски маркетинг бизнес, който в крайна сметка спечели финансиране от “Рисков капитал”. След няколко години разрастване на нашата компания, ние успяхме да качим бизнеса си на Стокхолмската фондова борса Nasdaq с оценка на стойност 200 милиона долара. Това беше моят 28-и рожден ден – денят, в който бихме камбаната и изведнъж станах милионер.
Не съм наивен. Аз не съм перфектен. Всъщност съм писал дълго за много грешки, които съм допуснал като предприемач и тяхното влияние върху мен лично и професионално. Разбирам също, че решенията и събитията, които ме доведоха до онзи ден, бяха отчасти и малшанс.
Въпреки това, не стигнах до мястото, където съм днес само с късмет. Развих силни навици, които помогнаха да ускоря успеха си. Представям ви три от тях, които описвам и как можете да ги прилагате.
- Дайте приоритет на приятни дейности, насочени към вашите цели
Има стотици стратегии и безброй книги за поставяне на цели – много от тях на експерти, по-опитни и знаещи от мен. Въпреки това имах голям успех в постигането на целите си и тези успехи не бяха, защото следвах строг дневен график или сравнителен каданс. По-скоро това е свързано с приоритет на приятни дейности.
Какво означава това?
Много предприемачи са фокусирани единствено върху крайната цел – било то успехът на техния бизнес, целева печалба или някаква друга “финиш линия”, която трябва да постигнат на всяка цена. В резултат на това те имат замислена цел – оправдава се – и правят лични и професионални жертви за постигането ѝ.
Въпреки че със сигурност този подход има своята заслуга и много предприемачи успяха да го използват, обичам да правя нещата по различен начин. Обичам да давам приоритет на целенасочените дейности, които ми харесват. Например през третото тримесечие на 2019 г. реших, че искам да увелича социалното си присъствие. Бях пуснал нова организация и предприемачески подкаст. Знаех, че колкото по-голям е социалният ми обсег, толкова по-голяма стойност бих могъл да доведа на тези други начинания и дейности. Единственият проблем беше – не обичах социалните медии.
И така, тръгнах да видя дали поддържането на социалното ми присъствие може да ми донесе радост в живота. Сложих всичко на стената, когато за пръв път започнах да намирам формула, която:
- Да ми харесва.
- Да може да ми помогне да постигна целта си за увеличаване на социалния си обсег.
Започнах с Twitter. Опитах да следвам други гурута в тази област, да задавам въпроси, да се занимавам с други публикации и като цяло само да туитвам, колкото мога. След няколко седмици разбрах, че не обичам мимолетната природа на платформата. Въпреки че е чудесен за новини и тенденциозни събития, Twitter не изпълни радостта ми от дискусии и ангажиране с хора по идеи и теми.
Това ме доведе до Facebook.
Стартирахме Facebook група за предприемачи, за да споделяме идеи и да обсъждаме темите, които ни вълнуват. С помощта на друг страхотен член, Анджелика, бързо разраснахме групата до над 350 членове. Всеки ден прекарвах време в споделяне на оригинално съдържание, ангажирайки се с коментатори и отговаряйки на други публикации от членовете на групата.
След няколко седмици разбрах, че не обичам административните задачи, свързани с управлението на група. Вместо да споделям собствени прозрения и да се включвам в дискусии, прекарвах много повече часове в модериране на публикации и коментари, за да поддържам съдържанието подходящо за групата.
Това ме доведе до Instagram.
Не ми отне много време да разбера, че Instagram е социалната платформа за мен. След няколко седмици намерих формула, която ми хареса и също беше разрастваща се.
Водех интелигентни дискусии за личното и професионалното развитие, споделях забавни и вдъхновяващи видеоклипове и изображения, провеждах благотворителни конкурси за повишаване на осведомеността за нещата, в които вярвам, и си сътрудничих с акаунти, които споделят моите виждания.
Не само, че ми хареса да използвам Instagram, но и моите последователи активно се ангажираха с мен. Тази позитивна подкрепа ме накара да искам да инвестирам повече в Instagram, отколкото във всяка друга социална платформа, което и направих.
В резултат на това увеличих профила си в Instagram от 3 000 на над 100 000 активни последователи.
Като се съсредоточих върху целенасочената дейност (Instagram), която най-много ми хареса, успях да надмина очакванията си за социален обхват. Ако се бях фокусирал равномерно върху другите платформи и дейности, които не ми носеха същото щастие, вероятно нямаше да имам този успех, на който се радвам в момента.
- Не се страхувайте да помолите за помощ
Колко иронично – колона със съвети, която препоръчва да питате другите за съвет. Чувствам се като ченге, което казва, че едно от най-добрите неща, които можете да направите, е да помолите за помощ, но честно казано е един от най-добрите навици. Не се страхувам да помоля за помощ и вие не бива да разсъждавате по този начин.
Ако искате да приложите навика да молите за помощ, имайте предвид следното:
Правите комплимент на някого, като го помолите за помощ.
Ако поддръжничеството е най-голямата форма на ласкателство, тогава молбата за помощ е на второ място. Много предприемачи се страхуват да помолят за помощ, защото имат чувството, че притесняват другия човек, но е точно обратното.
Когато помолите някого за помощ, подразбирате, че уважавате и се възхищавате на умението, интелекта и опита на този човек. С други думи – вие им правите комплименти. Това схващане ще ви улесни в задачата да поискате помощ.
Бъдете конкретни, когато поискате помощ
За да направите стъпка напред, когато помолите някого за помощ, съсредоточете се върху спецификата. Този фин компонент на заявката може да има дълбок ефект.
За начало уточнете защо сте избрали точно този човек. Когато индивидуализирате заявката, увеличавате нейното значение и експертен опит.
Например, когато реших да започна подкаст за моя партньорски проект, съобразен с климата – Great.com, исках да намеря партньорство от някой, с когото имах химия и когото уважавах. Веднага се сетих за добър приятел – Емил Еквард. Той нямаше предишен опит в подкастинга, но беше един от най-естествените комуникатори, които познавах.
Когато го помолих да ми помогне да осъществя подкаста “Ставам страхотен”, се съсредоточих върху неговите умения и опит като публичен оратор. Оформих молбата с толкова много конкретика към него и неговите способности, че той се почувства като моя първи и единствен вариант. Той прие и ние превърнахме подкаста в един от топ подкастите за предприемачи.
Улеснете ги, за да ви помогнат
Ако развиете навика да молите за помощ, ще трябва да усъвършенствате умението да опростите заявката. Джери Магуайър прочувствено измисли фразата “Помогни ми, помогни си“, която красноречиво съобщава това съобщение, но нека използваме още по-познат пример – придвижването.
Помогнах на няколко приятели да се преместят, а опитът ме научи много на молбата за помощ.
Моят приятел №1 подкара движещия се камион до гаража, взе колички под наем, а всичките им вещи бяха опаковани и готови за тръгване, когато пристигнах сутринта. Преживяването беше безпроблемно.
Приятел №2 нямаше нищо готово, когато пристигнах. Прекарахме деня в опаковане, придобиване на подвижното оборудване и накрая вкарахме всичко в камиона. Опитът беше много по-труден и отне много време.
И в двата случая тези приятели имаха една и съща заявка: “Можете ли да ми помогнете да се преместя?” И все пак това бяха съвсем различни преживявания и задачи. Без да съобщавате ясно заявката, вие не задавате точни очаквания и не давате достатъчно информация, за да може човекът да знае за какво се ангажира.
Моленето за помощ е чудесен навик, защото това може да ви помогне да постигнете целите си, като същевременно ви позволява да се свържете и да изградите връзка с някой, на когото се възхищавате. Ако обаче придобиете навика да молите за помощ, трябва да сте сигурни, че сте конкретни и ясни.
- Спрете да губите време и започнете веднага
Ако има един урок, който трябва да извадите от тази статия, това е всичко – просто започнете вече.
Имам навика първо да действам, а после да мисля. Докато някои може да го наричат импулсивно, аз го наричам да се доверя на инстинктите си. Разбира се, не винаги работи. Но когато това не стане, аз обикновено се прибирам с поука.
Този навик се роди от първия ми предприемачески провал – бизнес с планиране на партита. Наех нощен клуб, наех диджей и инвестирах в популяризиране на събитието, само за да гледам, че то пропада мизерно, защото никой не дойде.
Ако трябваше да отделя време да мисля логично за финансите и инвестициите, които влагам в това събитие, вероятно никога нямаше да пробвам да го направя. Въпреки това, рискувах и макар да се провали, научих един от най-ценните уроци в моя живот: Хората не ги интересува дали няма да успееш.
Този първоначален урок ми даде кураж да открия няколко последващи провалени бизнеса. Докато продължих да се провалям, никога не спрях да се опитвам или да се уча от провалите си. Най-хубавото е, че всяко неуспешно начинание ме приближаваше към големия ми бизнес удар.
След планирането на партито започнах бизнес с облекла с приятел от детството, Емил Тидел. Не просъществува, но разбрах, че Емил е перфектният бизнес партньор, тъй като имахме страхотна химия и се допълвахме.
След това стартирахме онлайн ръководство за храна в родния ни град и се опитахме да накараме местните фирми да плащат за реклама. Този бизнес също се провали, но открихме своята страст към онлайн маркетинга и уеб дизайн.
След това опитахме да изградим покер софтуер, благодарение на нова страст към хазарта, която също бях придобил. Отново се провалихме, но това ни запозна с индустрията на онлайн хазарта, което ни доведе до създаването на уебсайт за онлайн бинго. Този уебсайт за бинго маркетинг беше първият ни успех и в крайна сметка щеше да прерасне в Catena Media.
Навикът ми да започвам нещо без много да мисля доведе до много неуспехи, но също така ме научи на много уроци, като доведе до последователност от събития, които ми докараха успех. е Така че, ако имате някакви колебания относно стартирането на вашия бизнес – просто започнете веднага.
Превод: Диана Тодорова