Електронните услуги, които Информационно обслужване внедри в Централния регистър на особените залози /ЦРОЗ/, са спестили на гражданите и бизнеса близо 1 млн. лв. за последните 14 месеца. Данните на информационната система показват, че за този период по електронен път са подадени над 36 000 заявления. Това значително намалява таксите, които преди 1 юли 2023 г. се плащаха на гише, като електронното подаване на заявленията намалява разходите с 50%.
Сред най-честите заявления са тези за учредяване на залог, следвани от заявки за лизинг и запори. Издадени са близо 14 000 удостоверения по електронен път, което е спестило около 200 000 лева на гражданите и бизнеса.
Цялостна реформа в регистърното производство
„С пускането в експлоатация на новата информационна система на Централния регистър на особените залози завършихме цялостната реформа в регистърното производство“, коментира изпълнителният директор на Информационно обслужване Ивайло Филипов. По думите му новата система е разрешила дългогодишни проблеми и осигурява пълна прозрачност и проследимост на процесите в регистъра.
Системата гарантира спазването на поредността на вписванията, което е изключително важно за регистърното производство и е гарант за кредитните институции.
Публичност и електронни услуги
Новият регистър е напълно публичен и предлага електронни услуги за всеки етап от процеса – от подаването на заявления за вписване и промяна на обстоятелства по залог до издаване на удостоверения и генериране на справки. Регистърът е изцяло автоматизиран и интегриран със системата на Националната агенция за приходите /НАП/ по отношение на запорите на имущество.
Статистика и ефективност
За последните 14 месеца са подадени над 150 000 заявления, като над 64% от тях са обработени чрез автоматизиран обмен с НАП. Останалите 30% са подадени през електронния портал на Агенцията по вписванията, докато заявленията на гише са намалели до едва 9 400 броя.
Средно на ден се обработват по близо 320 заявления, което е значително по-бързо в сравнение с времето преди 1 юли 2023 г. Освен че електронните услуги спестяват време на гражданите, те значително облекчават работата на служителите в службите по вписванията.
Минимален брой откази
Благодарение на електронната система броят на отказаните заявления е минимален – едва 9% от общия брой, което е резултат от по-малко допускани грешки и липсващи документи при използването на електронните услуги.
За Информационно обслужване
Информационно обслужване е основният системен интегратор на държавната администрация в България, като разработва и поддържа ключови национални информационни системи. Компанията е сертифицирана по международните стандарти за управление на качество и сигурност и работи с над 640 експерти в различни области.
България и МАЕ подписват меморандум за енергийно сътрудничество преди зимния сезон