Баща, придружаващ 8-годишния си син в кабинет за терапия му казва: „Толкова се гордея с теб, че си толкова силен! Ти нито веднъж не плака, откакто баба ти почина!“.
Въпреки добрите намерения на този баща, думите му могат да бъдат доста неудачни, пише Business Insider.
Това, че „детето не е плакало“ не е отличителен белег за сила. Всъщност е нужна повече смелост да пролееш сълзи, откакто да ги задържиш. Силата на ума често включва да сте добре запознати с емоциите си и да знаете как да ги изразявате по здравословен начин – като например да плачете, когато сте тъжни.
Думите, които използвате оказват силно влияние върху децата. Ако не сте внимателни, може да изпратите съобщение, което да изгради нездравословни навици и да изтощи умствената сила им сила, от която се нуждаят, за да развият най-пълния си потенциал.
Ето пет неща, които трябва да спрете да казвате на децата, ако искате те да са психически силни.
1. „Не е голяма работа“
Независимо дали детето ви се тревожи за предстояща сценична изява, или има първа среща, не минимизирайте притесненията му, като му отговаряте: „Не е голяма работа.“ За него е голяма работа. И се опитва да ви каже, че има нужда от помощ, за да се справи с емоциите си. Затова вместо да настоявате то да не се притеснява, дайте му съветите, от които се нуждае, за да се справи с притесненията си.
2. „Спри да плачеш“
Няма нищо лошо в плача. Това е здравословен начин, по който да изразите емоциите си. И една от причините много от възрастните да се извиняват, ако се разплачат, е защото са учени, че това е лошо.
Разбира се, ако детето ви започне да крещи и да се търкаля по средата на хранителен магазин, ще трябва да му обясните, че това не е правилно поведение. Кажете му, че по този начин притеснява другите хора и това не е редно. Уверете се, че ще коригирате поведението на малчугана, а не и емоцията му.
3. „Ти си най-умното дете в цялото училище“
Независимо дали ще кажете на детето си, че е най-добрият спортист в света, или че е най-умното в училището – подобна похвала може да нанесе повече вреда, отколкото полза.
Нека похвалите да бъдат истински. Съсредоточете усилията си върху вече постигнатото от детето. Наблегнете върху това, когато то е учило дълго време и е било старателно и оценете усилията му. Ако обаче сдържате похвалите си, може да го накарате да вярва, че трябва да постига високи резултати всеки път, дори и да се налага да наранява или лъжи по пътя си към успеха.
Възможно е и детето да сметне, че заслужава похвала единствено, когато се отличи и това да го демотивира.
4. „Всичко ще бъде наред“
Нормално е да искате да уверите децата си, че всичко винаги ще бъде наред. Но понякога нещата не са наред. И не можете да им попречите да се сблъскват с трудности … или дори трагедии.
Вместо да им казвате, че нищо лошо няма да се случи, научете ги, че са достатъчно силни, за да се справят с всичко, което животът им поднася. Просто не забравяйте да им дадете уменията и инструментите за справяне, които са им нужни, за да се справят с неизбежните предизвикателства на живота.
5. „Успокой се“
Репликата „успокой се“ не създава усещане за спокойствие. Всъщност повечето родители използват фразата: „Успокой се“ заради собственото си безсилие или защото искат детето им да спре да ги занимава.
Но детето се опитва да покаже, че е разстроено. Затова е важно да сте сигурни, че сте му дали нужните съвети и умения, така че да се успокои – в края на краищата, то иска да знае какво да направи, когато родителите му ги няма.
Децата трябва да знаят как да успокоят ума и тялото си, независимо дали ще е чрез няколко дълбоки вдишвания или разходка сред природата.
Тогава, вместо да му кажете да се успокои, можете да му напомните за конкретно умение, което го успокоява. В крайна сметка то ще се научи само да практикува тези умения.
Отглеждане на психически силни деца
Всеки ден имате възможност да помогнете на децата да изграждат полезни навици или такива, които изтощават умствената им сила. Ако се хванете да използвате посочените реплики, по-добре ги заменете със свои родителски стратегии.
Никога не е късно да започнете да обучавате децата на социалните и емоционални умения, от които се нуждаят, за да успеят.