5 „зелени“ цели, които ЕС може би няма да изпълни през 2025 г.

Една от основните цели на ЕС в областта на устойчивото развитие е да се намали вредното въздействие на отпадъците върху околната среда

1
17
Климатични промени
Снимка: Pixabay

Тази година датата 1 януари не беше белязана само от тревоги и съжаления, пише „Politico“. За страните от Европейския съюз (ЕС) 2025 г. също така започна с трескаво напомняне за всички екологични ангажименти, които трябва да  изпълнят съгласно законодателството на ЕС.

По своя труден път към превръщането си в екологичен рай до 2050 г. ЕС е определил междинни цели за проследяване на напредъка в намаляването на нивата на замърсяване, затоплящите планетата емисии на парникови газове и възстановяването на природата. Както се започне от разделното събиране на отпадъци до финансирането на мащабни проекти в областта на биоразнообразието са налице поне пет цели, които 27-те страни членки на блока трябва да изпълнят в рамките на тази година.

Текстил

Една от основните цели на ЕС в областта на устойчивото развитие е да се намали вредното въздействие на отпадъците върху околната среда. За тази цел Брюксел очаква от своите членове да разполагат с ефективни системи за събиране на все повече видове отпадъци.  От 1 януари страните от ЕС трябва да събират разделно и дрехите и тъканите. Това означава, че неизползваемите обувки, старите якета и мръсните чаршафи вече не могат да бъдат изхвърляни в обикновените контейнери за смет.

Последната обобщена справка от май 2024 г., направена от органа за наблюдение на околната среда на ЕС, показва, че само в 11 държави са въведени задължителни системи за разделно събиране, а в други 14 това е под формата на доброволна инициатива. Това е особено видно по отношение на намаляването на отпадъците в модния сектор, където преди време ЕС забрани унищожаването на непродадените дрехи и обувки в магазините. Това решение обаче не остана без негативни последствия. Неотдавнашно разследване на Проекта за докладване на организираната престъпност и корупцията разкри, че Румъния се е превърнала в сметище за изхвърлени дрехи в ЕС, тъй като тонове дарени облекла често се озовават на боклука.

Рециклиране

По-строгите правила за управление на отпадъците са част от по-мащабната стратегия на ЕС за извличане на ценните материали от изхвърлените стоки, за да се използват отново под друга форма.

През 2025 г. страните от ЕС трябва да рециклират или да подготвят за повторна употреба поне 55% от битовите си отпадъци, съгласно законодателството на ЕС за отпадъците. Това, което трябва да се вземе под внимание, е, че има специфични за продукта цели. Например 27-те държави трябва да рециклират поне 65% от отпадъците си от опаковки – като кутии за храна за вкъщи, хартиени опаковки и картонени кутии, и 65% от всички електронни стоки (в ума ни веднага изникват всички тези телефони, таблети, електрически метли и прахосмукачки), пуснати на пазара на ЕС през последните три години.

Трудно е да се каже точно дали регионът е напът да постигне тези цели или не, тъй като последните подробни данни от статистическата служба на ЕС, представени от самите правителства на ЕС, са от 2022 г.

Пластмаси

Насочвайки вниманието си към пластмасите, Брюксел определи някои разпоредби за тяхното производство, използване и рециклиране.  През 2025 г. страните от ЕС трябва да събират 77% от пластмасовите бутилки от напитки за еднократна употреба, пуснати на пазара. И за да бъде картинката още по-екологична, всички нови бутилки, произведени тази година и продавани в Европа, трябва да съдържат поне 25 процента рециклирана пластмаса.

 Някои компании, работещи в този сектор, вече са нетърпеливи да покажат, че техните бизнес модели дават резултати. Например компанията „Sensoneo“ – словашка компания за управление на отпадъци, която продава оборудване за връщане на депозити, при което клиентите плащат допълнителна такса при закупуване на бутилка или кутия, която получават обратно, след като върнат продукта, твърди, че в страните от ЕС, в които е въведена тази технология, процентът на ефективна събираемост на отпадъците надхвърля 80 %.

Природа

Що се отнася до опазването на природата, повечето от целите на ЕС са заложени за изпълнение до 2030 г., което дава на членовете му малко повече време и възможности за адаптиране. Въпреки това, като регионален блок ЕС все още има някои ангажименти, които трябва да изпълни спешно, особено на международната сцена.

Съществуващите закони за земеползването гласят, че ЕС е трябвало да поддържа стабилни нивата си на поглъщане на въглероден диоксид между 2021 и 2025 г. Логично изниква въпросът кои са така наречените въглеродни поглъщатели? Това са природни дадености като горите или влажните зони, които поглъщат и задържат затоплящия планетата въглероден диоксид. Въпреки всички усилия на Европа да регулира земеползването и да защитава ефективно горите със строг закон, въглеродните поглъщатели на континента осезаемо намаляват.   

Както повечето мерки в тази посока, възстановяването и защитата струват много пари. По време на 15-ата Конференция на ООН, посветена на биоразнообразието, която се проведе в Монреал през 2022 г., държавите (включително тези от ЕС) се ангажираха до 2025 г. да изразходват най-малко 20 млрд. долара годишно с цел развитие на биоразнообразието в развиващите се страни. Към 2024 г. обаче, поетите ангажименти за финансиране на биоразнообразието възлизат едва на милиони.

Автомобили

След производството на електроенергия и отоплението транспортът е най-замърсяващият сектор в Европа, затова Брюксел иска от производителите на автомобили да направят нещо по въпроса колкото се може по-скоро

Съгласно разпоредбите и препоръките до края на 2025 г. един автомобил трябва да генерира 15% по-малко въглероден диоксид, отколкото през 2021 г. Санкцията, която заплашва производителите на автомобили, ако не не постигнат тази цел, е определена на 95 евро за всеки грам въглероден диоксид на километър над допустимия праг, които те ще трябва да плащат за всеки автомобил, който не отговаря на изискванията.

Според неправителствената организация за екологичен транспорт „Transport&Environment“ това е една от сферите, при които целите изглеждат изпълними. Позовавайки се на данни за продажбите през 2024 г. от аналитичните компании „Dataforce“ и „GlobalData“ и на оценки за бъдещите продажби на електрически и хибридни автомобили, неправителствената организация изрази предположение, че повечето производители на автомобили ще се съобразят с изискванията до края на годината.

„Бяла“ държава? Защо властите във Великобритания потулиха скандала с бандите за блудство с деца

Абониране
Известие от
guest

1 Comment
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] 5 „зелени“ цели, които ЕС може би няма да изпълни п… […]