Ако потребителят знае откъде може да идват манипулираните клиентски ревюта в Интернет, по-рядко би се заблуждавал за надеждността на един или друг е-търговец или качествата на даден продукт. В днешни дни тази мисия става все по-трудна. От една страна стои изкуственият интелект за генериране на фалшиви рецензии на базата на съществуващи в мрежата мнения на клиенти за услуги на водещи световни е-магазини и платформи. А от друга – софтуерни инструменти, които позволяват на компаниите да извършват наблюдение и да откриват фалшиви отзиви, за да успяват да управляват онлайн репутацията си.
70% от онлайн клиентите се влияят от оставените рецензии, показват проучванията. Те коментират, че четат средно по 6 отзива за продукт преди да направят или не поръчка онлайн, а близо 80% от тях възприемат продуктовите отзиви като лична препоръка.
Ето защо да знаем кой създава нереалните мнения онлайн и да не разчитаме само на коректността на дружествата и на потребителите, може да ни помогне да се ориентираме по-добре доколко рискуваме, ако купим от даден търговец или продукт. Това е и една от целите на информационната кампания на онлайн платформата „Ние, потребителите“-„Фалшиви отзиви днес – проблемни решения утре!“.
„Източниците на фалшиви отзиви могат да бъдат най-различни по своя произход и характер. Има специализирани фирми, които предоставят услуги по създаване и публикуване както на положителни, така и на отрицателни отзиви. Самите търговци дори ангажират свои подчинени или близки, които да пишат позитивни отзиви за компанията или продукта или негативни мнения за конкуренцията.“, коментира пред „БНР“ Габриела Руменова от онлайн платформата „Ние, потребителите“.
Междувременно Законът за защита на потребителите забранява да се предоставят от търговците или да се възлага от тях на друго физическо или юридическо лице да предоставя фалшиви отзиви или препоръки на потребители, както и да се преправят отзиви на потребители или обществени препоръки с цел насърчаване продажбата на продуктите.
Нереалните негативни коментари също могат да бъдат от клиенти на компанията, целящи възстановяване на сума за покупка, получаване на отстъпка или бонус, както и от бивши работници, които не са се разделили с добри чувства с работодателя си. Манипулираните положителни мнения пък може да са оставени за фирмата, марката или продукта от тясно свързани с тях приятели и близки. Заради това потребителите трябва да ги приемат с критичност и да не им се доверяват сляпо, апелират още специалистите от „Ние, потребителите“.