От началото на карантината във Великобритания Теони Босман Карши е затворена в тесен двустаен апартамент в лондонско общежитие заедно с майка и по-малката си сестра.
Както при много други 16-годишни деца от цял свят, обучението на Босман Карши премина онлай. Мотивацията й за учене обаче се е изпраила, след като предстоящите й изпити за завършване на гимназията са отменени заради пандемията от COVID-19.
“Беше изключително натоварващо”, спомня си тя пред репортер на “CNN” за положените усилия от изминалата година, които в момента изглеждат напразни. “Исках да докажа на себе си и на всички останали, че мога да повиша успеха си”.
Експерти предупреждават, че неравенството между богати и бедни ученици, което се наблюдава и в нормални условия, в момента е драстично засилено от затварянето на училищата. По-бедните ученици се сблъскват с редица предизвикателства и ограничения, като липсата на достатъчно пространство за учене, проблеми с достъпа до онлайн ресурси за образование, както и с психологическите предизвикателства от оставането вкъщи.
От изявление на Министерството на образованието на Великобритания става ясно, че ще се използва прогнозна оценка за завършване на средното образование, която ще се сформира от оценките от предварителни изпити, както и от редица фактори от цялостното представяне на учениците през годината.
Валери – майката на Босман Карши, коментира, че икономическите условия в страната са поставили семейството й на прага на бедността. Свръхтова, изследване сочи, че деца в неравностойно финансово положение е много по-вероятно да понижат успеха при въвеждането на прогнозна оценка .
Изследването от 2017 на образователната дарителска организация “Sutton Trust” сочи, че “децата от семейства с по-нисък доход, имат много по-големи шансове да получат занижена прогнозна оценка за средното си образование в сравнение с по-заможните си съученици”.
“Вечер заспивам със сълзи на очите, защото виждам как й се отнемат шансовете за успех”, коментира Валери за “CNN”. “Нека не се залъгваме. Системата не работи в полза на чернокожите етнически малцинства”.
“CNN” вече се свърза с великобританското Министерство на образованието за коментар относно последиците от прогнозната оценка за учениците в неравностойно финансово състояние.
“Стрестест на система със структурни предпоставки за неравнопоставеност”
По данни на “UNESCO” над 1,5 милиарда ученици от 190 страни или 90% от всички учащи от цял свят са останали по домовете със затварянето на учебните заведения. И докато учителите се борят да преобразуват уроците си в онлайн учебен материал, експерти от Азия, Африка, САЩ и Европа се боят, че кризата от коронавирус ще постави учениците с по-ниски доходи в още по-неравностойно положение.
Фернандо М. Рамирес професор от университета Харвард предупреждава, че “пандемията заплашва да ограничи възможностите за образование с мащаби, невиждани през последните сто години”. Рамирес смята още, че “кризата в комбинация със затварянето на учебните заведение, ще подложи на стрес тест система с вече съществуващи структурни предпоставки за неравнопоставеност”.
Учителите се опасяват, че затварянето на учебните заведения ще доведе до така нареченият “летен феномен”, при който множество ученици, особено от семейства с по-нисък доход, губят месеци от лятната си ваканция в учене, за да компенсират ниския си успех.
Изследванията сочат още, че свръхтова по-бедните ученици могат да си позволят далеч по-малко и интригуващи летни занимания в сравнение с по-заможните деца, което допълнително подкопава тяхната мотивация.
“Въпросът сега е дали ще имаме удължаване на учебната година и дали деца в неравностойно положение ще се сблъскат с по-лошо академично представяне”, коментира за “CNN” Стивън Търни от великобританския инкубатор за идеи “Headteachers’ Roundtable”.
Дигитално разделение
В много страни цели прослойки на обществото се сблъскват с липсата на нужните ресурси за провеждане на онлайн обучение – било то стабилна интернет връзка или работещо устройство. Това така наречено “дигитално разделение” е особено очевидно в страни като Китай, където по данни на правителствено проучване близо 40% от популацията все още не е онлайн.
Множество деца, на които им се налагаше да ходят километри до най-близкото училище, сега се сблъскват с липсата на достъп до дигитално образование.
Крайна ситуация се разви през февруари, когато деветокласник от малко градче в китайската провинция Хенан направи опит за самоубийство. Потвърденият от държавния вестник “Beijing News” инцидент се е случил, след като ученикът не е успял да получи достъп от телефона си до онлайн уроците си. Историята на момчето се превърна в сензация в китайските социални мрежи.
На 2 март местното управление на провинцията Хенан издаде директива за локализирането и подпомагането на ученици, които нямат достъп до нужната технология за онлайн обучение.
В САЩ Комисия на федералната агенция по комуникацията установи, че през 2019 над 21 милиона американци са нямали достъп до стабилна интернет връзка. По данни от проучване на “Pew” за 2015 по-голямата част от хората без надежден интернет достъп са били от малцинставата.
Друго изследване на “Pew” сочи, че още преди пандемията близо 17% от учениците между 13 и 17 годишна възраст са имали проблем с подготвянето на домашната си работа поради липсата на компютър или интернет връзка.
Ърл Мартин Фейлън управлява мрежа от 22 безплатни и редица частни училища в САЩ, където близо 93% от учениците идват от семейства с ниски доходи. В интервю за “CNN” Фейлън разказва, че се е наложило да осигурят 6 500 устройства за ученици, които нямат таблет или лаптоп. “Смятам, че правителството трябва да се намеси и да осигури надеждна връзка и устройства за учениците, но за сега това не се случва”.
Много училища се наложи да търсят допълнителен финансов ресурс, за да осигурят устройства за учениците, предвид че проблемът все още не е адресиран от правителството.
Директорът на американската Агенция по комуникацията Аджит Пай коментира през март, че над 650 доставчици на интернет и мобилни услуги са подкрепили каузата “Keep Americans Connected”, която цели да предостави на изолираните от пандемията граждани достъп до интернет с безплатни “Wi-Fi” мрежи в точки в цялата страна.
16-годишната Киян Майнър – една от учениците на Фейлън, няма търпение да се сдобие с ново устройство, след като се е сблъскала с редица трудности при опитите си да достъпи онлайн уроците си от личния си. “Мисля, че епидемията е проблем, защото много от децата в училище имат проблеми с уроците, а сега когато няма и учител, който да разяснява материала, става още по-трудно.”, коментира Майнър за “CNN” от дома си в Индианаполис.
Въпреки че училището й е успяло да осигури нужните ресурси, Майнър се притеснява, че загубата на учебен материал може да принуди много от съучениците й да повтарят годината.
Спокойно и безопасно място за учене
Освен до загубата на учебен материал ограничителните мерки водят и до липсата на спокойно място за учене дори и у дома. Директорът по африканските въпроси към хуманитарната организацията “Спасете децата” Ерик Хазард коментира, че икономическата несигурност допълнително усложнява ситуацията.
Онлайн обучението не е опция за хиляди деца от субсахарска Африка, като “Спасете децата” е изключително загрижена, че липсват механизми, които да гарантират условия за учене от вкъщи.
Организации за защита на човешките права са установили, че по време на епидемията от ебола през 2015 затварянето на училищата в Сиера Леоне е довело до ръст в експлоатацията на детски труд и на насилието над момичета. Опасенията са, че карантината заради COVID-19 може да доведе до аналогични проблеми.
“Затварянето на учебните заведения застрашава много деца от експлоатация и физически и психически тормоз, като много момичета рискуват никога да не се върнат в училище”, коментира Хазард за “CNN”.
“С увеличаването на икономическия натиск на много от децата може да се наложи да работят, за да увеличат семейните доходи, като момичетата могат да се превърнат в жертви на принудителни бракове или да бъдат принудени да се грижат за болни членове на семейството, заразени с коронавирус”.
В изказване за “CNN” бившият мениджър на американския бейзболен отбор “New York Yankees” и председател на фондацията “Безопасен дом” Джо Тори коментира, че “оставането вкъщи” за много американски семейства не означава “оставане на сигурно”.
Психологическо здраве
Въпреки усилията на училища да въведат мерки за справяне със стреса сред децата, учителите продължават да се опасяват за психологическото им здраве. Децата са наясно за разпростиращата се здравна заплаха и търсят подкрепа. Денонощната гореща линия в Индия “Childline” докладва за 50% увеличение в броя на обажданията от началото на пандемията.
“Световната пандемия доведе до липса на предвидимост, рутина, класни занятия и прекарване на време на открито”, коментира говорител за “Childline”.
Правителството на Индия удължи общонационалната карантина в страната до 3 май, като по думи на експерти деца от ниските прослойки на обществото понасят най-тежко последствията от кризата.
“Ситуацията вреди на психическото им благосъстояние. Децата стават свидетели на дрезги между родителите и си и понякога дори и на домашно насилие”, коментира за “CNN” Четан Гупта директор на неправителствената организация за подкрепа на бездомните деца “Четна”. Според данни на Гупта в Ню Делхи има над 200 000 бездомни, като много от тях са настанени в палатки без електричество или вентилация.
Професор Катрин Со Уинг-чи от университета в Хонг Конг коментира за “CNN”, че децата със специални потребности са най-тежко засегнати от кризата. Со работи с деца, болни от аутизъм, като коментира, че затварянето на учебните заведения е нарушило учебния график на децата, както и възможностите им упражняване на социални контакти.
“В момента децата си лягат между 11:00 вечерта и полунощ… С нарушаването на режимите им се нарушава и способността им да развиват мисленето си, както и социалните и езиковите си умения”, коментира Со.
Учителите във Великобритания наблюдават сходна тенденция. Джоан Кели главен учител в училището “Pavilion” в Лондон , занимаващо с изключени от редовното образование деца, коментира, че карантината неутрализира постигнатия напредък на децата и че започват да се наблюдава нарастваща тревожност.
“Не искам да гледам как изостават”, коментира тя. “Това са деца, които седят затворени в стаите си по цял, учат със спорна ефективност дистанционно и накрая ще очакваме да се върнат в учебните стаи напреднали”, коментира Кели, като добавя, че при някои ученици ще са нужни месеци, за да наваксат. “Изключително притеснена съм, че карантината ще забави развитието на децата още повече”.
Превод: Ивайло Йотов