97% от катастрофите у нас са причинени от човешки грешки. Тревожната статистика беше изнесена от министъра на вътрешните работи Младен Маринов по време на дискусия „Карай умно, стигни жив“, организирана от „24 часа“.
„Трябва участниците в движението да осъзнаят, че една тяхна грешка може да е фатална и да струва човешки живот.“, подчерта той.
Според Маринов българското обществено е свикнало някой да го контролира и, когато усети, че не е надзиравано, започва да нарушава правилата. Той даде за пример изпита за шофьорска книжка, където всички спазват разписаното в закона, а след това, когато започнат да карат самостоятелно, забравят какво са научили.
В момента се подготвя изцяло нов Закон за движение по пътищата, който ще бъде обявен до края на годината, като целта на управляващите е той да бъде приет до края на мандата на това Народно събрание. Сегашният нормативен акт е от 1999 година и оттогава насам има 75 поправки.
Маринов подчерта, че прекалената промяна в закона не е панацея. Целта ще бъде да се обхване максимално голям кръг от отношения, както и да бъде разписано прилагането на нормативния акт.
„Какъвто и закон да приемем, ако родителят праща детето си на училище през зимата, когато има по-малка видимост, а не го облече с видими дрехи, кой закон ще го пази?“, даде пример министърът.
Той обяви, че новите разпоредби трябва да се напишат с максимален консенсус, независимо от партийната и институционалната принадлежност.
От своя страна министърът на транспорта Росен Желязков подчерта, че целта на новия закон е да се намалят катастрофите с фатален изход.
„В момента 10 институции отговарят за пътната безопасност. Ако те не са в добро отношение и взаимодействие, дали действат системно? До края на годината ще имаме предложение за системността.“, съобщи той.
Според него дебатът по новите разпоредби, който се води в момента, убива същността им, защото се говори единствено за това колко часове да има на шофьорските курсове и какъв да бъде изпитът. Желязков смята, че по този начин се обърква обществото.
„А целта ни е да няма катастрофи, които да водят до тежки наранявания и смърт.“, заяви той.
От своя страна директорката на държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ Малина Крумова съобщи, че обучението на шофьорите трябва да започне от най-ранна детска възраст, за да бъдат осъзнати рисковете на пътя.
След 7-ми клас пък ще бъде въведен изпит, който да провери знанията на децата. Ще се промени и начинът на преподаване на пътната безопасност, като ще бъдат вкарани професионалисти и практици в часовете.
„След 14-годишна възраст децата могат вече да са самостоятелни участници като карат велосипед на пътното платно. Не можем да ги пускаме на пътя, без да знаем те доколко са усвоили безопасното движение.“, подчерта тя.