„Бургасбус“ да изтегли нов кредит в размер до 1 милион лева. Това предлага на общинските съветници управителят на дружеството Петко Драгнев. Заемът ще бъде револвиращ за оборотни средства за срок от 3 години.
Днес докладната записка беше обсъдена по време на заседанието на Комисията по икономика и инвестиционни политики. Пред съветниците Драгнев обясни, че в момента „Бургасбус“ има два заема на обща стойност 1 милион лева, които използва при нужда за покриване на текущи задължения. Единият е на стойност 650 000 лева и изтича през февруари 2021 година, а другият е 350 000 лева и изтича през декември тази година. Поради това Драгнев предлага кредитите да бъдат обединени в един и предоговорени. И двата са от Общинска банка.
За новия заем е заложено лихвата да бъде 3%. Таксата за управление е предвидено да е 1,5% годишно върху разрешения лимит на кредита, а такса „ангажимент“ – 2 на сто годишно върху неусвоената част от заема.
По време на дебатите председателят на икономическата комисия Константин Бачийски беше категоричен, че тези параметри са завишени и не отговарят на пазарните условия. За него и таксата за управление, и таксата „ангажимент“ са прекалено високи. Освен това той повдигна въпроса защо кредитът трябва да се вземе точно от Общинска банка:
„Можем да поканим други банки и така поне ще имаме по-силна позиция в преговорите. Таксата за управление е 1,5%. Това е ненормално. Правя предложение таксата за управление да е до 0,5%, а такса „ангажимент“ – до 1%. Така ще ви помогнем в преговорите и ще можем да продължим с Общинска банка.“
Николай Стоянов от ГЕРБ обаче поиска да знае какво ще стане, ако „Бургабус“ не успее да договори условията, които предлага Константин Бачийски. Според него това би означавало, че дружеството ще остане без кредит и няма да може да обслужва текущите си задължения. В момента в него работят около 800 служители и разходите са постоянни, а приходите са сезонни, обяснява Драгнев. Той подчерта, че пред съветниците, че се налага дори да се забавят плащанията на наема за автобусите, който дължат на Общината. Той е в размер на 50 000 лева месечно.
„Общината има право да си избере само една банка за годината. За тях е важно да е една и съща банката, за да отиват парите за няколко часа. Вие както го говорите все едно банките бягат след тях да им дадат кредит – няма такова нещо. Дайте им възможност, те са достатъчно съзнателни хора, да могат да си договарят добри условия“, обяви от своя страна зам.-кметът по бюджет и финанси Красимир Стойчев.
В отговор Бачийски обясни следното:
„Аз съм съгласен, че кредитът е необходим, но трябва да се борим за максимални условия. Това да е една и съща банката, за да идват парите за няколко часа, не е довод. В България има две системи – едната е Бисера и тя минава пет пъти на ден. Това струва 1 лев. По Рингс парите отиват за един час и струва 10 лева. Това е несериозен аргумент, тъй като банковата система е така устроена, че преводите отиват за няколко часа.“
От своя страна Драгнев каза, че биха могли да поискат оферти от всички, но с Общинска банка можели да преподпишат за новия кредит за няколко дни, а с останалите щели да водят преговори около месец и половина. Освен това другите можели да предложат по-добри условия, но да поискат за обезпечение залог на имущество, докато при Общинска банка залогът били единствено бъдещи вземания, тоест оборотни средства.
„Мисля, че е безпредметно повече да обсъждаме и да даваме съвети. Всяка смяна не е в интерес на „Бургасбус“. Традицията говори за устойчивост на предприятието“, каза от своя страна Павел Маринов от БСП.
В крайна сметка предложението на Бачийски за залагане на горни граници за двете такси беше отхвърлено с два гласа „за“, два гласа „въздържал се“ и два гласа „против“. Искането на Петко Драгнев за нов кредит от 1 милион лева беше подкрепено. Финалното решение ще бъде взето на редовната сесия на Общинския съвет следващата седмица.