Намалиха присъдата на шофьор, блъснал и убил две жени в Карнобат. Апелативният съд в Бургас днес измени присъдата на Алекс Д. от 5 години лишаване от свобода на 3 години и 4 месеца лишаване от свобода, както и срока на наказанието лишаване от право да управлява МПС от 8 години на 4 години и 4 месеца.
Припомняме, че тежкият пътен инцидент възникна на 3 ноември 2018 г. Шофирайки с превишена за населеното място скорост – около 90 км/час Алекс Д. е изгубил контрол над автомобила си „Мерцедес Е-270 CDI“ и е блъснал двете жени, които се намирали на тротоара на ул. „Петър Берон“ в Карнобат.
Делото пред първоинстанционния съд е преминало по реда на съкратената процедура. Съдът е определил окончателен размер на наказанието – 5 години лишаване от свобода, след като е приложил предвидената в НК редукция на санкцията с 1/3.
Въззивният съд е приел заключенията на експертите, че посочената висока скорост на движение – 90 км/час, е поставила подсъдимия в невъзможност да премине безпрепятствено през пътния участък, в който настилката на мястото, от където започвал наклонът на изкачване, била на две нива, а на платното за движение имало образувана вдлъбнатина. Безспорно е установено, че другата основна техническа причина за настъпване на инцидента е загубата на управление на автомобила от страна на водача му заради рязкото завиване на волана наляво.
По експертен път е доказано, че ако подсъдимият беше управлявал автомобила с максималната за населено място позволена скорост от 50 км/час и дори при по-висока от нея скорост – от 71,5 км/час, то би имал техническа възможност да овладее управлявания от него автомобил и да спре преди мястото на удара, респективно да предотврати катастрофата. Поведението на подсъдимия е било виновно, категорични са двете инстанции. Той е разполагал с обективната възможност да предотврати злополуката и смъртта на пострадалите пешеходки.
Решавайки въпроса за наказанието на подсъдимия, апелативните съдии са съобразили, че престъпленията по транспорта поначало са такива с висока степен на обществена опасност и укоримост, като често тези деяния са извършени от самоуверени водачи, както е в случая. В решението си от съда отбелязват:
„Тази опасност е законодателно отчетена с предвидените за въпросните престъпления високи наказания в санкционната част на съответните специални разпоредби от Особената част на НК.“
Преценявайки механизма на престъплението и причините за него, броя, вида и тежестта на допуснатите от шофьора нарушения на правилата за движение и тяхната значимост, въззивната инстанция е установила, че конкретното деяние не се различава съществено от типичните случаи на непредпазливи транспортни престъпления от настоящия вид, поради което и приела, че степента му на обществена опасност е в рамките на характерната за този вид противообществени деяния.
На следващо място съдът е приел, че подсъдимият е личност с ниска степен на обществена опасност, предвид липсата на предходни престъпления и противообществени прояви, извършени от него, липсата на допуснати нарушения на правилата за движение и на наложени административни наказания по ЗДП и ППЗДП, както и наличието на добри характеристични данни.
По изложените съображения и отчитайки ниската степен на обществена опасност на дееца, наличните смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства и най-вече семейната му ангажираност и родителски задължения, въззивният съд е преценил, че за извършеното престъпление следва да се определи, наказание лишаване от свобода за срок от 5 години, което е под средния размер на предвидената санкция и значително над минималния размер от 3 години лишаване от свобода. В съответствие с изискванията на НК наказанието от 5 години лишаване от свобода следва да се намали с 1/3 и на подсъдимия да се наложи наказание от 3 години и 4 месеца лишаване от свобода. Такова по вид и размер наказание апелативният съд е намерил за правилно определено и съобразено с целите на специалната и генералната превенция, а също и за справедливо.
Наказание с размер, различен от посочения, ще бъде безполезно високо или неоправдано ниско, не би допринесло за поправянето и превъзпитанието на дееца, не би въздействало възпитателно и предупредително-възпиращо върху другите членове на обществото, са посочили в акта си апелативните съдии. Те са преценили още той да бъде лишен от правото да управлява МПС за срок от 4 години и 4 месеца. Решението подлежи на касационно обжалване и протестиране пред ВКС в 15 – дневен срок от съобщаването на страните, че е изготвено.