Българският еврокомисар Мария Габриел даде начало на второто издание на Европейския хакатон в областта на цифровото образование, който се провежда под неин патронаж. Тази година хакатонът (предизвикателство за създаване на иновативни софтуерни проукти) се провежда в цифров формат и обединява участници от 37 държави от цял свят, търсещи решения на предизвикателствата пред цифровото образование. Второто издание се радва на още по-голям интерес от миналогодишното – събития се провеждат от Кипър до Аржентина, от Ирландия до Нигерия.
По покана на Мария Габриел, за първи път в мащабното събитие се включват и ученици от България. Те са лауреати на регионални състезания в областта на технологиите – отборът от Teenovator и Junior Achievement-България, които участват като екип в хакатона, организиран от Junior Achievement-Europe в Брюксел. В тази връзка българският еврокомисар заяви:
„Цифровите умения ни дават възможност да се превърнем от технологични потребители в новатори и създатели на технологии. Европейският хакатон в областта на цифровото образование е чудесна възможност за насърчаване на творческото мислене, иновативните решения и работата в екип. Той е и място за обмен на идеи и добри практики за иновации в образованието във време, когато сме изправени пред много предизвикателства, като дезинформация и недостатъчни цифрови умения. С хакатона искаме да намерим и решения – новаторски и творчески идеи, които могат да бъдат практически приложени за подобряване на образованието.“
Мария Габриел представи и годишния Мониторингов обзор на образованието и обучението за 2020 г. Направен е задълбочен анализ на напредъка по общите цели в областта на образованието и обучението. Обзорът отчита например намаляване на преждевременното напускане на училище (10,2) и увеличаване на участието във всички сектори на образованието — от ранното детство до висшето образование. Целта относно образованието в ранна детска възраст е постигната (94,8%), но трайно предизвикателство са все още недостатъчните цифрови умения сред младите хора. Около 20% от 15-годишните не притежават достатъчно ниво на компетентност по четене, математика и точни науки. Налице са също така големи различия в развитието на цифровата инфраструктура и цифровото оборудване на училищата, особено по отношение на селските и отдалечените райони.
Българският еврокомисар отбеляза, че актуализираният по нейна инициатива План за действие в областта на цифровото образование ще подкрепи усилията на държавите членки чрез работа в два стратегически приоритета. Мария Габриел заяви:
„Първият е изграждане на високоефективна цифрова образователна екосистема, което изисква подходяща инфраструктура, свързаност, цифрово оборудване и цифрова готовност. Предвиждаме мярката Connectivity4Schools и планове за цифрова трансформация за образователните институции, обхващащи както началното образование, така и образованието за възрастни. Второ, трябва да подобрим цифровите компетентности и умения на всички граждани, независимо от тяхната възраст. Развитието на основни цифрови умения следва да започне от ранна възраст. Стремим се и към развитие на напреднали цифрови умения за насърчаване на талантите ни в областта на цифровите технологии и иновациите. Ето защо надграждаме с допълнителни елементи стажовете „Цифрови възможности.“
Тя добави и необходимостта да се засили сътрудничеството в областта на цифровото образование между държавите членки. В този контекст се предвижда създаването на Европейски център за цифрово образование. Той ще отговори на призива за засилено сътрудничество, обмен на добри практики и модели за цифрово образование. И допълни:
„Бъдещето на образованието зависи от всички нас. Можем да постигнем общите ни цели за висококачествено, приобщаващо и достъпно образование и обучение, ако работим заедно. Вярвам, че много от иновативните идеи по време на хакатона ще ни вдъхновят към нови решения как да подготвим ефективно образователните системи за цифровата ера.“