Около 10 000 са децата с увреждания в България, които са извън образователната система, съобщиха от просветното министерство. Целта на „Unicef“ и МОН е да ги приобщят към техните връстници и да улеснят комуникацията помежду им.
Големи затруднения създават оскъдната подготовка и подкрепа за преподавателите, които работят с тези деца. По данни на образователното министерство за периода от 2019 до 2020 година общият брой на децата с увреждания и специални нужди в детските градини и училищата е над 25 000. Близо 15 000 от тях са с множество увреждания – детска церебрална парализа, сензорни затруднения, аутизъм и други. При тях вербалното общуване с другите е затруднено. Сериозни затруднение е присъединяването на децата със специфични нужди в масовите детски градини и училища. Освен трудната комуникация с другите им връстници е и не способността на учителите да се занимават с тях.
На Световния ден на детето „Unicef“ се слага началото на кампанията „Глас за всяко дете“, която ще подпомогне приобщаването на децата с увреждания. Световният ден на детето се отбелязва на 20 ноември по повод „Конвенцията за правата на детето“, която е подписана на тази дата през 1989 година. Проектът „Глас за всяко дете“ има за цел да покаже ползите, които носят помощните средства за приобщаването и изразяването на невербалните деца. Вариантите са от книги и химикалки, които подпомагат общуването, до сложни устройства за синтезиране на говор. Всички помощни средства за допълнителна и алтернативна комуникация дават възможност на невербалните деца да общуват свободно. Въпреки че помощните средства се употребяват широко в развитите европейски страни и се финансират изцяло или частично от социалната система, то в България това не е така.
Направените проучвания показват, че едва 10% от учителите са със специално образование у нас и могат да използват нискотехнологични помощни средства при работата си с деца с увреждания. Под 3% от преподавателите могат да боравят с устройства за синтезиране на речта, а под 5% ги използват в практиката си. 70% от учителите не са запознати с високотехнологичните помощни средства, а едва 10% могат да работят с тях. Основните препятствия при прилагането им е липсата на познания и адекватното обучение на специалистите, работещи с деца с увреждания. Поетапното ще се въвежда използване на помощни средства в детските градини и училищата в България. Това ще осигури на всички деца да учат и общуват заедно с връстниците си.
В първия етап от програмата 150 деца с увреждания и специални потребности ще получат директна подкрепа и помощни средства, съобразно техните потребности. Предвидено е да се въведат в 150 групи и класове, което ще позволи да бъдат обхванати около 3000 деца. Ще се подберат внимателно тези групи и класове според малчуганите, при които средствата за допълваща и алтернативна комуникация ще улеснят общуването. Над 150 преподаватели ще се обучават да използват помощни средства в ежедневната си работа в класните стаи. В проект е да се разработи приложение за комуникация чрез символи, което допълнително ще подкрепи участието на малчугани с увреждания и специални потребности в образованието и други области на живота. То ще може да се ползва напълно безплатно от всички деца, родители и техните учители, които се нуждаят от него. Инициативата ще обхване първоначално 5 области до 2022 година, а целта е да бъде въведена в цялата страна.