Частните училища и детски градини настояват да не бъдат затваряни със заповед на министъра на здравеопазването проф. Костадин Ангелов. Те са изпратили отворено писмо по въпроса до премиера Бойко Борисов, проф. Ангелов, министър на образованието и науката Красимир Вълчев и още няколко членове на правителството. В него от ресорната асоциация се обявяват за продължаване на присъствения процес, когато в училището или детската градина има нулева или много ниска заболеваемост.
Публикуваме цялото отворено писмо на Българската асоциация на частните училища без редакторска намеса:
„ОТВОРЕНО ПИСМО
ОТ БЪЛГАРСКАТА АСОЦИАЦИЯ НА ЧАСТНИТЕ УЧИЛИЩА
ДО:
ГОСПОДИН БОЙКО БОРИСОВ
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА Р БЪЛГАРИЯ
КОПИЕ ДО:
ГОСПОДИН ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ НА Р БЪЛГАРИЯ
ГОСПОЖА МАРИЯНА НИКОЛОВА
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА И ДЕМОГРАФСКА ПОЛИТИКА И МИНИСТЪР НА ТУРИЗМА
ГОСПОДИН КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ
МИНИСТЪР НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
ПРОФ. Д-Р КОСТАДИН АНГЕЛОВ
МИНИСТЪР НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
ГОСПОЖА ДЕНИЦА САЧЕВА
МИНИСТЪР НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
ГОСПОДИН КИРИЛ АНАНИЕВ
МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ
ГОСПОДИН ЛЪЧЕЗАР БОРИСОВ
МИНИСТЪР НА ИКОНОМИКАТА
МЕДИИТЕ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА,
Като официален представител и говорител на своите членове, Българската асоциация на частните училища (БАЧУ) има отговорността да изрази обединената позиция на частните детски градини и училища в сложната за всички ситуация. Обществените нагласи са изключително разнопосочни, а образователните институции са пресечна точка на социалния диалог. Нужна е голяма прозорливост и отговорност от всички, за да се съхрани здравето на деца, ученици, учители, екипи, общности и общество, устойчивостта на институциите и да се гарантират правата на всички заинтересовани страни.
Обезпокоени сме от липсата на синхрон и колаборация между различните министерства. Продължаваме да разчитаме на Министерството на образованието и науката като най-компетентен орган за решаване на проблемите в нашата професионална сфера. В работните групи и отрасловите формирования на това Министерство внимателно и детайлно обсъдихме актуалните предизвикателства и възможните решения в тази безпрецедентно трудна ситуация.
В светлината на всичко това, ние от БАЧУ, декларираме следното:
1. Подчертаваме, че грижата ни за здравето на всички членове на нашите общности – деца, ученици, педагогически и непедагогически персонал, е първостепенен приоритет. Частните училища (ЧУ) и частните детски градини (ЧДГ) от началото на пандемията осигуряват безупречно спазване на противоепидемичните мерки.
2. Частните детски градини и частните училища имат изключително отговорна социална позиция и функции. Именно ние, с куража, подготовката и професионализма си, първи осъществихме през м. май 2020 г. плавния преход от дистанционно към присъствено обучение в нашите институции. Съхранихме здравия психологически климат и отлична комуникация с родителите, възстановихме нормалния ритъм на работа, без да застрашим здравето на всички участници в процеса.
3. На този етап огромната част от ЧДГ и ЧУ, членове на БАЧУ, са със здрав персонал и ученици и имат готовност да осигурят всички варианти на учебен процес – присъствено, хибридно, в електронна среда и взаимодействие с родителите, на открито, при гъвкаво превключване от един в друг формат. Ръководствата на екипите не се страхуват да поемат отговорност за взимането на автономни решения по отношение на организацията и формата на образователния процес. Убедени сме, че държавниците и здравните власти могат да им се доверят в тази отговорна функция. Тази позиция БАЧУ изразява и отстоява последователно през целия период от възникването на епидемичната обстановка до сега.
4. В различни държави по света на частния образователен сектор е гласувано доверие, именно поради гъвкавост, качество на дейностите, надеждност на здравните процедури, да осигури образователен процес при затваряне на държавната образователна система за деца на родители, работещи в жизнено важни сфери на нашето общество: медицински работници, аптекари, полицаи, заети в обществения транспорт, в мрежата от хранителни магазини и други.
5. Изваждането на децата от училищната среда и затварянето им у дома без възможност за естествена комуникация, ще нанесе безспорни щети върху психиката на децата и подрастващите, които трудно биха могли да се компенсират по-късно.
6. Всички свои становища и решения взимаме след внимателно проучване на нагласите на родителите и учителите и чрез постоянен конструктивен диалог с тях. Само по този начин можем да гарантираме устойчивостта на стратегията си и активирането на ресурса и взаимодействието на всички заинтересовани страни.
НАСТОЯВАМЕ ЗА:
1. Преразглеждане на предложението на Министъра на здравеопазването, проф. д-р Ангелов за категорично затваряне на цялата образователна система, на ЧДГ и ЧУ, особено на децата в детските градини и в начална училищна степен.
2. Предоставяне на възможност за частично и диференцирано функциониране на образователната институция при спазване на всички необходими противоепидемични мерки и при наличие на информирано заявено желание от родителите. При вземането на решения да бъде прилаган диференциран подход при зачитане мнението на директорите на образователните институции. Да се създаде възможност училища и детски градини с ниска или нулева заболеваемост и спазен здравен протокол да продължат да работят.
3. Да се изработи ясен протокол и времева рамка за постепенно връщане към нормалното функциониране на училищните системи в зависимост от развитието на здравната обстановка. Предварително начертана и обявена такава процедура би внесла спокойствие у училищните ръководства и екипи, както и у родителите. Тя ще даде шанс на ДГ и училищата да приложат и развият реалистични и ефективни сценарии за структуриране и довеждане до успешен край на учебната година.
4. Категорично настояваме за икономическа подкрепа от страна на държавата за всяка засегната от кризата образователна институция – ЧДГ и ЧУ. Настояваме за създаването на работна група по тази тема с участието на МФ, МОН, МТС и МИ, в която да се изслушат нашите аргументи и да се предвидят конкретни мерки. Не одобряваме модел, в който държавата „вижда“ частния образователен сектор, само при копиране и мултиплициране на неговите успешни иновации и практики, само като ресурс за иновативна образователна инициатива, без да поема никакъв ангажимент към потребностите и предизвикателствата пред този сектор.
Разчитаме на разбиране и подкрепа от страна на институциите. Ще продължим да отстояваме целите си с упорство, добронамереност и решителност.
С уважение,
Мария Каменова
Председател на БАЧУ“