„Ако ЦИК допусне разписките да се броят и да са водещи при отчитането на резултата от машинния вот това ще е противозаконно и ще доведе до касиране на изборите. ЦИК да спре да обяснява как ще брои контролните разписки в нарушение на Изборния кодекс. Председателят на ЦИК (бивш член на ЦИК, предложен от БСП, сега – от ГЕРБ) и говорителят на ЦИК, предложен от БСП се опитват да заблуждават обществото, като упорито изопачават Изборния кодекс в желанието си да угодят на управляващите. Според тях водещи при машинното гласуване са разписките, които ще се броят и ще определят изборния резултат. Да, това може и да е било желанието на ГЕРБ и Обединените патриоти с промяната през 2020 г. в Изборния кодекс, но не са направили необходимите промени.“
Това посочва председателят на Гражданската платформа „Изправи се.БГ“ Мая Манолова в своя позиция. В нея тя уточнява, че чл. 270 от Изборния кодекс гласи: „Действия преди отваряне на избирателната кутия“ и ал. 2 определя, че преди отчитане на машинното гласуване и преброяване на бюлетините „отрязъците с номерата от бюлетините и контролните разписки от машинното гласуване се опаковат поотделно и се запечатват с хартиена лента. Хартиената лента се подпечатва с печата на комисията и се подписва от членове на комисията.“
„Няма как да се броят разписките, след като те вече са опаковани и отстранени от масата за броене. В раздела за преброяване на гласовете никъде не се казва, че контролните разписки се преброяват, така както това е уредено за неизползваните и сгрешените бюлетини. Да не говорим, че е безсмислено и тези бюлетини да се броят, след като вече не се вписват в изборния протокол“, категорична е Манолова.
„Изборният кодекс допуска контролните разписки да се преброяват само при хипотезата на чл. 269 от кодекса – когато при възникнали непреодолими външни обстоятелства машинното гласуване се окаже невъзможно и гласуването продължи с хартиени бюлетини. Нормите на Изборния кодекс трябва да бъдат тълкувани в тяхната логическа последователност и взаимосвързаност, а не всяка норма да се тълкува отделно и извън целостта на нормативния акт“, допълва тя.
„Изборният кодекс неслучайно въвежда висока защита на хартиената бюлетина и на бюлетината за машинно гласуване. Разписката не е приравнена на хартиена бюлетина и не носи нейните реквизити и затова се нарича „контролна разписка“. Тя е въведена да се използва само за контрол при евентуално оспорване на резултата и при спиране на машинното гласуване поради непредвидени обстоятелства“, подчертава Манолова.
„Затова и в чл. 281, ал. 3 от Изборния кодекс законодателят е приел, че „данните от машинното гласуване се прибавят поотделно към данните от протокола на секционната избирателна комисия“, а не се прибавят данните от контролните разписки. Новото изречение в чл. 281, ал. 4 – добавено през 2020 г., гласи, че потвърдените гласове от машинното гласуване СЛЕДВА да са равни на броя на отпечатаните от системата контролни разписки. Но използваната дума „следва“ е пожелателна, а законодателят така и не казва какво става „ако не следва и не са равни“, обяснява тя.
„Според изказване на говорителката на ЦИК, което показва липса на компетентност, „СИК щяло да решава кое е водещо“. Само да й напомним на тази говорителка, че съгласно Изборния кодекс, чиито текстове или не познава, или изопачава, СИК не може да реши какво да се отчита и как. Това е определено в кодекса!“, категорична е Манолова.
„ЦИК, която не може да реши как да гласуват карантинираните лица и българските граждани в чужбина, включително дали да има видеоизлъчване, и твърди, че й трябват законови промени смело решава да определя изборния резултат – най-важният елемент на всяка изборна система, по свое усмотрение и тълкуване“, допълва тя.
„Нежеланието на управляващите да въведат видеозаснемане, което и сега е гарантирано в чл. 272 в Изборния кодекс е заради желанието им за манипулиране на вота. Съгласно този член, на всеки наблюдател, застъпник, представител, както и на кандидатите, анкетьорите и представителите на средствата за масово осведомяване трябва да бъде осигурена пряка видимост при преброяването на гласовете. Напомням, че това беше въведено още с Изборния кодекс на ГЕРБ поради липсата на онлайн излъчване на работата на СИК, принцип за публичност и прозрачност, прокаран и в сега действащия Изборен кодекс“, пише още Манолова.
Манолова пита и как председателят на ЦИК Александър Андреев ще коментира собственото си решение от 10 март 2017 г. да не подкрепи изключването на камерите в СИК, мотивирано от него със „сериозен обществен отзвук при предходните избори“ и да защити видеоизлъчването, за което явно сега не е убеден по настояване на благодетелите си.