Съгласно съдебна заповед предстои Египет да задържи гигантския контейнеровоз, блокирал Суецкия канал миналия месец, което ще бъде в сила докато японският му собственик не заплати сумата от 900 млн. долара като компенсация. Един от застрахователите на кораба „Ever Given“ – компанията „UK Club“, заяви, че властите на Суецкия канал са отхвърлили предложението му да уреди иска. Определената искова молба предвижда средства за покриване на разходите за операцията по спасяване, както и такива за компенсация на изгубените приходи от търговия в района, предава „BBC“.
По официални данни в момента „Ever Given“ е закотвен на територията на Голямото горчиво езеро, известно като средната точка на канала. Както е известно, дългият 400 метра и тежащ 220 000 тона кораб се заклещи диагонално на водния път на 23 март, като инцидентът беше предизвикан от силен вятър и пясъчна буря, които повлияха на видимостта. Плавателният съд беше освободен шест дни по-късно, след операция по спасяване, включваща флотилия от мощни влекачи и драгажни съоръжения, които изместиха около 30 000 кубически метра кал и пясък. Повече от 400 кораба бяха принудени да изчакат да преминат през канала с дължина 193 км (120 мили), който свързва Средиземно море с Червено море и осигурява най-късата морска връзка между Азия и Европа.
Осама Рабие, председател на Суецкия канал, заяви вчера, че „Ever Given“ трябва да бъде конфискуван поради неплатено обезщетение в размер на 900 млн. долара. По негови думи цифрата е изчислена въз основа на загубите, понесени от заземения кораб, както и разходите за флотация и поддръжка.
Компанията „UK Club“, която е застраховала компанията собственик на кораба „Shoei Kisen Kaisha“ за отговорности, касаещи трети страни, включително щети, причинени на инфраструктура или искове за възпрепятстване на дейности, посочи в изявление, че е опитала да проведе преговори с властите на Суецкия канал, въпреки размера на иска.
„В понеделник беше отправено внимателно обмислено и щедро предложение до регулаторните органи на Суецкия канал относно уреждането на иска им. Разочаровани сме от последващото решение за конфискуване на кораба.„, гласи част от изявлението.
Застрахователната компания разкри още, че местните власти не са предоставил подробна обосновка на твърдението си, като подчерта, че заземяването не е довело до замърсяване и наранявания на членове на екипажи на други кораби. Междувременно говорителка на „Shoei Kisen Kaisha“ потвърди пред „Agence France-Presse“, че всички операции, касаещи злополучния кораб, са се състояли на регламентирана територия.
Техническите мениджъри на контейнеровоза също изразиха разочарование от взетото решение, обяснявайки в свое изявление, че са приключили проверките, изискани от Американското бюро по корабоплаване.
Междувременно стана ясно, че 25-те членове на екипажа на“ Ever Given“ са си сътрудничили изцяло с египетските власти и тяхното разследване относно заземяването, предоставяйки пълен достъп до регистратора на данни за пътуването на кораба, както и други конфиденциални материали. Те съобщиха това в изявление, добавяйки:
„Екипажът на борда остава в добро здраве и добро настроение, изпълнявайки задълженията си според най-високите стандарти. Техническите мениджъри поддържат редовни контакти с екипажа и предлагат подкрепа на семействата на моряците.“