Заместник-министърът на образованието и науката Деница Сачева участва в конференцията „Актуални политики и практики в образованието“ в плевенския Педагогически колеж.
На конференцията Сачева коментира, че „През тази година има увеличение на записаните студенти в педагогическите специалности във висшите училища. Те са защитени и това дава право на студентите да получават по две стипендии. Обсъждаме и възможността мотивираните млади хора, които искат да станат учители, да не плащат такси за обучението си“, съобщават от „Дарик“.
Според думите на заместник-министъра трябва за общото благо да се мотивират младите хора, които желаят да станат преподаватели в детски градини и училища.
Около 13 500 са учителите до 35-годишна възраст в страната, в същото време преподавателите над 50 години са 59 000. Тези данни бяха предоставени от министър Сачева. Тя е информирала, че в следващите години над 50 000 преподаватели ще се пенсионират, затова основно предизвикателство е да се обезпечи системата с кадри.
„Наблюдава се недостиг на учители по природни науки, информационни технологии и по чужди езици, но за преодоляването му са взети мерки“, според Сачева.
Преди седмица беше одобрена националната програма „Мотивирани учители“, с която ще се даде възможност на 100 специалисти по математика, химия, физика и информационни технологии да придобият педагогическа правоспособност. Ще бъде създаден и корпус от 80 учители с поне осемгодишен стаж, които да бъдат изпращани в училища с по-ниски образователни резултати. Те ще получават до 500 лв. допълнително възнаграждение, както и средства за транспорт и за покриване на наем, пише още „Дарик“.
„Изпълняваме ангажимента си за двойно увеличение на заплатите. За първи път тази година учителските възнаграждения са над средните за страната. Нашата цел е в края на мандата средната заплата да е 1500 лв.“, е заявила Деница Сачева. По думите й учител е професия на бъдещето, която ще се развива бурно в следващите пет години.
„Това е професия с постоянно подобряващи се условия на труд. Тя предоставя професионални и интелектуални предизвикателства и развитие на дигитални умения“, е заявила заместник-министърът.