Комисията за защита на потребителите /КЗП/ активно следи за спазване на правата на потребителите в договорите им с всички икономически оператори. Tази позиция разпространиха от Комисията по повод „разпространена невярна и заблуждаваща информация за пасивно поведение“ от тяхна страна във връзка със спазването на правата на потребителите на бързи кредити и услуги от телекомуникационните компании.
От Комисията твърдят, че периодично анализират клаузите в потребителските договори и общите условия на всички икономически оператори – финансови /банкови и небанкови/ институции, туроператори, застрахователи, пощенски оператори, телекомуникационни компании и др. Според тях дейността на КЗП има реално постигнати резултати и дават за пример намаляването на размера на дължимите неустойки за предсрочно прекратяване на договори с телекомуникационни компании.
От Комисията отчитат още, че от 2016 г. досега са анализирани общите условия на 57 небанкови финансови институции и е установено наличието на неравноправни клаузи. След направените препоръки от КЗП за отстраняване им 45 от дружествата се съобразиха с тях. През последната година към 3 дружества от сектора са изпратени препоръки за отстраняване на неравноправните клаузи и се очаква тяхното становище. За други 9 дружества КЗП е инициирала завеждане на колективни искове за прогласяване нищожността на неравноправните клаузи от компетентния съд.
Най-често срещаните неравноправни клаузи в договорите и общите условия за предоставяне на кредити на физически лица са във връзка с:
- Начисляване на такси и комисионни, свързани с усвояване и управление на кредитите;
- Неясни критерии за обявяване на предсрочно погасяване, както и начисляване на такси и комисионни за същите, извън законоустановените;
- Кратки срокове и невъзможни условия за осигуряване на поръчител и др.
През 2020 г. по Закона за потребителския кредит са били извършени 292 инспекции и са били издадени 29 наказателни постановления за санкции.