Изготвен доклад от Института за пътна безопасност (ИПБ) констатира, че Аспаруховият мост във Варна е в критично състояние. Още в началото на годината за проблемите е бил уведомен кметът на града г-н Иван Портних, но „реакцията от негова страна е абсолютно никаква“.
От Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) също са наясно с казуса. Те твърдят, че „носещата конструкция предвид 44-годишната й експлоатация е в добро общо състояния“. В края на 2019 година „експерти от Института по пътища и мостове към АПИ са извършили обследване на съоръжението и заключението е, че конструкцията на съоръжението е здрава и преминаването по него е безопасно“, пишат в свое изявление от АПИ. Въпросният доклад на Агенцията обаче не е предоставен на Института за пътна безопасност, въпреки че оттам неколкократно са настоявали да се запознаят с него.
И така, няколко месеца по-късно отговорните институции все още не са предприели нужните мерки за отстраняването на дефицитите. Ситуацията става все по-притеснителна, тъй като времето само задълбочава сериозността на нередностите.
От Искра.бг потърсихме коментар от Института за пътна безопасност, за да разберем чия е отговорността и какви рискове крие бягането от нея.
„Проблемът стои от много години. В началото на 2021 година ангажирахме мултидисциплинарен екип с международни експерти включително. Те констатираха, че поддръжката на моста е била изключително мърлява през годините и това само по себе си е създало предпоставки той да бъде силно амортизиран и да се нуждае от много сериозен ремонт. Твърде възможно е и да има нужда от строене на нов мост, тъй като цената за ремонта може би ще бъде доста близка до цената да се построи ново съоръжение“, каза Богдан Милчев, председател на ИПБ.
„Констатациите, които сме направили, имат отношение както към отводнителната, така и към обезопасителните системи. Говорим за мантинелите, които са абсолютно като кибритени клечки. Те са толкова корозирали, толкова лошо сложени, че просто имитират, че там има поставена мантинела“, обясни Милчев.
По негови думи 13-та колона е в критично състояние, а пукнатината се увеличава с около 30 до 50 сантиметра на месец. Фугата и лагера на колоната спешно трябва да бъдат сменени.
Всички тези наложителни ремонти вероятно ще затруднят трафика за дълъг период от време, прогнозира специалистът.
„Трябва незабавно държавата и общината да помислят за стартирането на процедури за проектиране и строене на нов мост, който да дублира този. Това е единствената връзка между Варна и Бургас“, категоричен е Богдан Милчев.
Фактите и снимковият материал доказват съществуването на редица кризисни точки, които не могат да бъдат пренебрегвани още дълго. Надяваме се, че компетентните органи ще си свършат работата преди някой да пострада. Историята недвусмислено показва, че такава реакция, тип „след дъжд качулка“, е системна практика на държавата. Дано не се окажем прави и този път.