Воз хвърля тежестта си зад движението „право на поправка“, пише „CNN“. Съоснователят на Apple (AAPL) Стив Возняк, известен в технологичния свят с прякора си, говори по въпроса по време на неотдавнашната си поява в Cameo, уеб сайт, който позволява на феновете да плащат на знаменитости за видеосъобщения.
В публикация до Луис Росман, известна личност в YouTube и защитник на правото на поправка, Возняк каза, че „напълно подкрепя“ каузата – което дава на потребителите право и информация да поправят собствените си устройства – и донякъде „емоционално“ да бъдат засегнати от ремонта.
„Правя много „Камеос“, но този наистина ме постигна“, каза той в деветминутното видео и допълни:
„Нямаше да имаме Apple, ако не бях израснал в много отворен технологичен свят.“
Напоследък се наложи правото на ремонт като движение. В Обединеното кралство бяха въведени нови мерки, които изискват от производителите на телевизори, перални машини и хладилници да предоставят резервни части на потребителите. В САЩ най-малко 27 щати обмислят законодателство, свързано с темата тази година, според US PIRG – коалиция от държавни изследователски групи от обществен интерес.
Белият дом също прецени да направи това, като прессекретарят Джен Псаки отбеляза тази седмица, че Министерството на земеделието на САЩ се опитва да даде „на земеделските производители правото да ремонтират собственото си оборудване„.
Возняк от своя страна сподели как се е научил да изгражда и модифицира собствените си устройства от малък, включително с лиценз за радиоустройства на 10-годишна възраст. Той обясни:
„Тогава, когато се купуваха електронни вещи като телевизори и радиостанции, всяка част от схемите и дизайните беше включена в ръководството на хартия. Напълно отворен код.“
„Ако знаете какво правите … бихте могли да поправите много неща на ниска цена. Но още по-ценно е да знаете, че сте го направили сами.“
Возняк, който е съосновател на Apple преди 45 години заедно със Стив Джобс, заяви, че предоставянето на възможност на хората да рестартират своите устройства също има търговска стойност. Той посочи успеха на компютъра Apple 2, който според него е „модифицируем и разширяем до максимум“ и „единственият източник“ на печалба за Apple през първите му години.
„Не беше … успешно заради чист късмет“, добави той
„Имаше много хубави неща в това, че беше толкова интерактивно, че всеки можеше да се присъедини към случващото се.“
Коментарите на Возняк идват, тъй като Apple – компанията, която той напусна като активен служител през 1985 г. – отдавна се сблъсква с критики по отношение на политики, които ограничават клиентите да поправят своите iPhone устройства и друга електроника, без да нарушават гаранциите им. Компанията разрешаваше само на своите оторизирани доставчици на услуги да получават автентични части на Apple и други материали, необходими за поправки. Това се промени през 2019 г., когато компанията разшири броя на ремонтите, които официално призна. Но „вярвам, че компаниите все още го възпрепятстват, защото това дава на компаниите власт, контрол над всичко“, каза Возняк.
Apple не отговори веднага на искане за коментар по случая. А в посланието си Возняк беше категоричен:
„Време е да започнем да правим правилните неща. Време е да признаем правото да ремонтираме по-пълно.“