„Купувай евтино, продавай скъпо.“
Това е житейската мъдрост, която всеки брокер на стокови борси, агент недвижими имоти или търговец на автомобили следва. Вторичният пазар за коли действа по същия начин. Именно поради тази причина не е изненада, че има безброй възможности да се придобиват автомобили като превозни средства за инвестиция.
Въпреки това, да бъдеш колекционер на висок клас автомобили изисква значителна инвестиция, както и съвсем нескромни съпътстващи харчове. Друго задължително условие са наистина дълбоките познания по колите. Експертите от регистрите за автомобилни истории „carVertical“ анализираха пазара и изготвиха списък с 10 коли, които не бива да продавате поради значителното увеличение на стойността им. Те също така използваха базата данни на „carVertical“, която съдържа хиляди доклади на автомобилни истории, за да изследват някои от статистиките за тези специфични модели. Ето финалния списък:
Alfa Romeo GTV (1993 – 2004)
Специалистите по дизайна на Alfa Romeo, които винаги са предпочитали дръзките и необичайни решения, отново не изневериха на своите дизайнерски наклонности с Alfa Romeo GTV.
Както повечето купета от това време, Alfa Romeo GTV се предлагаше с четири или шест-цилиндрови бензинови агрегати. Въпреки, че четири-цилиндровият двигател се слави със своята еластичност, най-ценената версия на GTV е оборудвана с изумителния шест-цилиндров Busso мотор.
Този агрегат, който впоследствие се превръща в асо в ръкава на Alfa Romeo, е основната причина за значителното нарастване на цената на Alfa Romeo GTV. И въпреки, че както при повечето италиански коли, цената тук не се увеличава със същите темпове, както при конкурентните модели от Германия, добре поддържаните екземпляри днес се търгуват за повече от 30 000 евро.
Според проверките на история от „carVertical“, 29% от тези автомобили са показали някои дефекти, които могат да дадат отражение върху работата на превозното средство.
Audi V8 (1988 – 1993)
Днес Audi A8 се счита масово за върха в техническото и инженерно чудо на компанията. Но дори преди седанът Audi A8, Audi V8 за кратко беше знаменосецът на концерна.
Елегантният седан се предлагаше единствено с V8 двигател, който накара този тип каросерии да изпъкнат по онова време. Някои от най-мощните модели разполагаха и с ръчна 6-степенна скоростна кутия.
Audi V8 не е толкова зашеметяващ, колкото серия 7 на BMW, нито пък престижен, колкото Mercedes-Benz S-Class, но е удивителен поради някои други причини. Audi V8 проправя пътя на компанията към високия сегмент и директно изправя бранда като конкурент на BMW и Mercedes-Benz. Нещо повече – Audi A8 е значително по-рядък от други еквиваленти и затова не е изненада, че цената на този луксозен седан е започнала да се увеличава.
Според докладите за автомобилна история на „carVertical“, 9% от тестваните екземпляри показват неизправности, а манипулиране на пробега се наблюдава в 18%.
BMW 540i (1992 – 1996)
Десетилетия наред серия 5 се намираше в авангарда на сегмента на луксозните седани. И все още, Е34 поколението успява да задържи средата между разумната покупка и по-скъпите Е28 и Е39, които и към настоящия момент са в криза на средната възраст.
Осем-цилиндровият вариант беше единствения, който се предлагаше няколко години. В резултат на това е относително рядък и не се среща толкова често в Европа и Съединените щати, колкото BMW M5. В допълнение на това, мощта на V8 агрегата е много сходна с тази на BMW M5.
Най-приятният аспект от този модел е неговата достъпност. И докато стойността на BMW M5 се е покачила до небесата, 540i е много по-евтин, но това няма да трае дълго.
Jaguar XK8 (1996 – 2006)
Jaguar XK8, който дебютира през 1990 се предлагаше като купе или кабриолет. Разполагаше с различни двигатели и набор от удобства, които да задоволят повечето собственици на XK.
Jaguar XK8 е един от първите наистина модерни модели на Jaguar, който вдигна летвата на качеството, технологиите и себестойността.
Пригответе се да похарчите най-малко от 15 000 до 20 000 евро за добре поддържан, добре обгрижван екземпляр. Междувременно, Jaguar XK-R, който е много по-търсен от автомобилните ентусиасти, е дори по-скъп от Jaguar XK8.
Въпреки това, според проверките на автомобилна история от „carVertical“, 29% от представителите на този модел показват грешки, а 18% са с манипулиран пробег.
Land Rover Defender (Series I, Series II)
От Land Rover не крият факта, че първите поколения на SUV модела Defender са изработени като практични превозни средства с множествено предназначение, насочени най-вече към фермерите.
Базовият дизайн и способността да преминава през всякакви препятствия са заслужили статуса на Land Rover Defender на офроудър, способен да преминава през всякакви терени.
Днес, стойността на серия I и серия II може да изненада много от нас. Ето например, всъдеходи, които са видели и лоши и добри дни струват между 10 000 и 15 000 евро, докато такива, които са били реставрирани или са с минимално износване и следи от употреба често стигат до 30 000 евро в себестойност.
Според проверките на автомобилна история от „carVertical“, 15% показват проблеми, а тези с манипулиране на пробега са 2%.
Mercedes-Benz E300, E320, E420 (1992 – 1996)
От Mercedes-Benz са пуснали на пазара повече от два милиона W124-ки през относително дългата продължителност на производството. Някои от представителите на модела са свършили като скрап, но други все още показват признаци на живот. Внимателно поддържаните екземпляри струват цяло състояние.
Разбира се, най-скъпо струващите W124-ки са 500Е или Е500 (в зависимост от годината на производство). Но няколко места по-долу в класацията Е300, Е320 и Е420 имат потенциала да се превърнат в съкровища, за които колекционерите да воюват.
Анализ на проверките на автомобилни истории от „carVertical“ посочва, че 14% от тези автомобили са с дефекти, а пробегът е манипулиран в 5% от случаите.
Saab 9000 CS Aero (1993 – 1997)
Saab винаги е бил ахилесовата пета на Volvo. Тук е даден приоритет на безопасността на пасажерите, като в същото време се акцентира на чара и мощта на невероятните турбокомпресорни двигатели.
Saab 9000 CS Aero е нещо повече от седан от средния клас. Този модел е представен късно в процеса на изработка и е смятан за най-доброто от серия 9000 на Saab в последната година на производство. Може да се каче, че това е точката, маркираща края на изречение, или пък цяла история, в този конкретен случай.
Въпреки че Saab 9000 CS Aero е, както бихме предположили, изключително рядко срещана кола в наши дни, а от Volvo не разкриват колко екземпляра са произведени, този конкретен модел може да бъде добра инвестиция.
Анализ на проверените автомобилни истории от „carVertical“ посочва, че 8% от возилата имат малки или големи дефекти.
Toyota Land Cruiser (J80, J100)
От Toyota винаги са оставяли собствениците да говорят и до ден днешен те са единодушни, че Toyota Land Cruiser е един от най-добрите джипове в света.
Въпреки, че споделят едно и също име, двата модела имат повече технически или технологични различия, отколкото предполагате. J80 успява да комбинира открита симплистика с всекидневна практичност. J100 е определено по-луксозен, проектиран за по-дълги пътувания, но със също толкова талант при излизането от кални капани.
Дълъг списък от вълнуващи екстри сега позволява на собствениците на J80 и J100 SUV-тата да се наслаждават на изключително високата стойност. Дори екземпляри, видели най-отдалечените и пресечени терени на света могат да достигнат 40 000 евро.
Анализ на проверките на автомобилни истории, извършени с „carVertical“ показват, че 36% имат дефекти, а 8% са с неверни показатели на километража.
Volkswagen Corrado VR6 (1991 – 1995)
През последните няколко десетилетия Volkswagen даде на хората множество отличителни превозни средства, но не винаги такива, с които може да се похвали. Volkswagen Corrado VR6 може би е изключение.
Необикновената визия, отличния двигател и страхотно балансираното окачване ще ви накарат да се зачудите защо толкова малко хора са купили този модел в началото на деветдесетте.
Volkswagen Corrado не е бил популярен като Opel Calibra, но това може да се счита за преимущество днес. Стойността на шест-цилиндровата версия е започнала да се покачва значително през последните години и тази тенденция се очаква да продължи.
Анализ на автомобилните истории, проверени с carVertical посочва, че 14% от представители на Volkswagen Corrado са с дефекти, а пробегът е манипулиран в 5% от случаите.
Volvo 740 Turbo (1986 – 1990)
През осемдесетте Volvo 740 Turbo бе доказателство, че иначе предизвикващата прозевки кола на татко (или на мама) може да бъде също толкова бърза, колкото Porsche 924.
Еластичността на Volvo 740 и способността да комбинира практичността с вълнуващото представяне правят един отличен пример на автомобил с повишаваща се стойност. Това се очаква да продължи, особено през идните години.
Анализ на проверките на автомобилни истории от „carVertical“ показва, че 33% от представителите на Volvo 740 Turbo са с дефекти, а 8% с превъртян пробег.
Обобщение
Инвестирането в превозни средства все още е концепция, която не всеки разбира. Възможно е за някои да изглежда твърде рисковано, но с правилните автомобилни познания може да предостави добра възвръщаемост в сравнително кратък период от време.
Все пак, ако обмисляте закупуването на висок клас автомобил, предвид предоставените от „carVertical“ данни по-горе, проверка на историята на превозното средство си струва. Това може лесно да се случи с carVertical. Благодарение единствено на VIN или регистрационен номер, купувачите могат да разберат дали колата си струва парите или не и дали може да се преговаря за цената.