Въпросите са два. Единият е юридически – доколко е състоятелен договорът, за което смятаме да сезираме Прокуратурата, и дали имаме право да плащаме по този договор. Това каза пред медии министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова във връзка със забавените разплащания за изпълнени дейности от „Автомагистрали – Черно море“ АД, което предизвика протестни действия на работници на компанията.
„Автомагистрали – Черно море“ АД работеше по отсечката Чирпан – Стара Загора от АМ „Тракия“ в платното в посока София – Бургас. Фирмата работи по договор от 11.01.2021 г., който за първия участък от 17 км е трябвало да приключи на 25 март.
На 24 март с анекс срокът е удължен до 19 април. За останалата част от общо 40 км срокът, отново с анекс, е удължен до 30 юни. Строежът е завършен на 17 юли, за което съм малко ядосана на фирмата, тъй като измъчихме всички български граждани точно в сезона на пътуването към морето, обясни арх. Комитова.
Фирмата има договор с търговското дружество на МРРБ „Автомагистрали“ ЕАД, който е в общата тема със свръхдоговарянето, напомни министърът. Държавната компания си е позволила да извърши свръхдоговаряне, да дава работа на фирми, без да има осигурено финансиране. Днес сме изправени пред много сериозен юридически проблем.
При тези договори, в които не е осигурено финансирането в бюджета и се нарушават множество закони, ако имахме всичките пари, дори да платим, влизаме в хипотеза да нарушим няколко закона. В момента нямаме парите, очакваме актуализация на бюджета, каза регионалният министър.
„Автомагистрали – Черно море“ АД са станали жертва на договор, който е свързан с наддоговаряне от „Автомагистрали“ ЕАД, за което въпросите трябва да се насочат към бившите ръководители на държавното търговско дружество, АПИ и МРРБ как са мислели да решат този въпрос, защото има много такива случаи, обобщи министър Комитова.
Бюджетът на АПИ за миналата година е бил 380 млн. лв., а е възложена работа за 1,5 млрд. лв., информира регионалният министър и коментира, че не знае дали това е измама, умишлена политика или предишното редовно правителство е имало предвид да направи нещо друго.
За първи път парите не са основният проблем по този казус, подчерта заместник-министър Захари Христов. Договорът е за 59 млн. лв. и срок от 5 години, като „Автомагистрали“ ЕАД наема 9 подизпълнители.
За две години – от август 2019 г., когато е подписан, до момента сумата е нараснала на 368 млн. лв. възложени работи. Направете си сметка за пет години до къде ще нарасне сумата за тези ремонти, коментира Христов. Извършените от „Автомагистрали – Черно море“ АД дейности досега са за 65 млн. лв. Само те надвишават общата рамка на договора от 59 млн. лв., подчерта заместник-министърът.
Фирмите, към които все още не са извършени разплащания, са много, обяви министър Комитова. Искаме бюджет от 1,5 млрд. лв., за да си разплатим всички сметки за тази година, допълни тя.
Търсим законов начин, за да могат да бъдат разплатени тези средства. Актуализация на бюджета би ни помогнала да можем да се разплатим и да работим нормално с тези фирми, които нямат превъзлагане, коментира председателят на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ Ивайло Денчев.