На втория етаж на неописуема бетонна сграда в североизточен Пекин интернет кафенето Youyou е по-малко от наполовина пълно, пише “The Guardian”. Тихо и тъмно, всички клиенти на кафенето са възрастни, седнали в кафяви дивани пред екрани, седнали удобно за часове онлайн игри. Непълнолетни не се допускат, а плакат на стъкления вход гласи:
“Цялото общество заедно се грижи за здравословния растеж на непълнолетните тийнейджъри.”
Според новите разпоредби на китайското правителство, непълнолетните са ограничени само до няколко часа игри седмично, като на технологичните платформи е разпоредено да ги прилагат. Промяната е само част от скорошните приливи на директиви от Пекин, насочени към прекрояване на обществото.
Поредицата от регулаторни ремонти беше бърза и главозамайваща. През последните месеци китайските власти дойдоха за електронна търговия, социални медии, частна образователна индустрия от 100 милиарда долара, художници, знаменитости и риалити телевизия, засягайки хора като шефа на Alibaba Джак Ма до актьора Вики Джао.
На всяка стъпка регулаторите оправдаваха своя ход като един за по-голямо обществено благо. През последните седмици акцентът беше върху културата на знаменитости и фенове, но други сектори не бяха забравени: китайският интернет регулатор заяви, че е затворил и забранил 1793 така наречени акаунти за медии от 27 август.
В сряда регулаторите затегнаха контрола върху компаниите за споделяне на пътувания и отделно поканиха Tencent и Netease – два интернет гиганта в Китай -за “разговор”. Условията на разговора, предадени от информационна агенция Синхуа, официалната държавна медия, са проверени по имена и характеристики, насочени в други области на репресиите в поп културата, включително това, което е описано унизително като “девица” и хомосексуалност.
Тласъкът идва в момент, когато много от китайската интелигенция изразява страха си от вида на строг контрол, напомнящ за времето преди реформата. Наричани извън Китай като “дълбоки”, “голям скок назад” или “втора културна революция”, огромната гама от нови разпоредби за обществото се възприема от някои като опит на китайския президент Си Цзинпин да остави своята диря върху младите умове и да установи контрол над земята.
Репресиите също имат глобално въздействие. Сега Китай е един от най-големите пазари в света. След като засегнатите индустрии и отделни лица бяха посочени, фондовите пазари се превърнаха в шантави, големите марки се отказаха от сделки с известни личности, технологичните и игрални компании се опитаха да се ориентират в новото съдържание и законите за разпространение, а чуждестранните филмови продуценти и актьори се борят да се ориентират във все по-чувствителните пазари.
В отговор на опасенията относно конкретни действия срещу акаунтите на социалните медии на K-pop изпълнители, изключително успешен музикален жанр с изключително мощна фенбаза, посолството на Китай в Южна Корея заяви, че репресиите не са насочени към нито една конкретна държава. В четвъртък беше казано следното:
“Действията на Китай са насочени към всички думи и дела, които могат да повлияят на обществения ред – митниците, както и законите и разпоредбите – и няма да засегнат нормалния обмен между Китай и която и да е държава.”
Някои казват, че тези ходове не са изненадващи и неизбежни. Проф. Пейсин Цао от Университета за комуникации в Китай, институция, обучила голяма част от китайските телевизионни таланти, каза:
“Напоследък има чести случаи на незаконно, погрешно или неетично поведение от известни личности и артисти в икономическата, политическата и личната сфера, което ме накара да почувствам, че правителството … трябва да предложи нови изисквания и норми.”
Цао каза, че отдавна е имало призиви от родителски групи и изследователи на социалните науки за намеса в “негативното въздействие” на индустрията върху децата, но индустрията е използвала своята икономическа сила и медийно влияние, за да ги игнорира.
“Вярвам, че общата публиката също е недоволна от лошия етос на развлекателната индустрия и родителите на подрастващите може би са го усетили по-дълбоко.”
Миналата седмица Националната администрация за радио и телевизия поиска от китайските медии да се противопоставят решително на демонстрации на богатство и наслада, да разпалват клюки и поверителна информация, негативни горещи теми, вулгарни интернет знаменитости “и безкрайна оценка на грозотата и други тенденции в развлечението”.
Регулаторът също така даде да се разбере, че новите мерки са предназначени да създадат атмосфера на любов към партията и страната, както и уважение към морала и изкуството. Те помолиха продуцентите да включат политическо и морално поведение като критерии при подбора на гости и изпълнители.
В известен смисъл това отразява дългата и сложна връзка на партията с популярната култура. Мишел Хокс, директор на Института за азиатски и азиатски изследвания на Лю в Университета Нотр Дам в Индиана, казва:
“От една страна, партията представлява хората и иска културата да бъде популярна. От друга страна, те наистина не одобряват това, което хората харесват. Те смятат голяма част от популярната култура за вулгарна.”
Позицията на партията по отношение на културата и на кого в крайна сметка служат писатели и художници беше изложена в голямо изказване на Си от октомври 2014 г. Художниците не трябва да “се губят в течението на пазарната икономика, нито да се отклоняват, докато отговарят на въпроса на кого да служат”, каза Си пред форума на художници и писатели. “Изкуството трябва да служи на хората и да служи на социализма.” Хокс подчерта:
“Речта на Си през 2014 г. беше изрична относно популяризирането на един вид култура, която може да даде силни морални примери, както и да насърчи патриотизма. Оттогава различните държавни ведомства се опитват по различни начини да приложат тези идеи.”
Хокс добави, че основната морална позиция при неотдавнашните репресии срещу популярната култура “е много консервативна – малко като американската телевизионна култура от 1950 -те: ясно определени роли на половете със силен патриотизъм”.
Китай срещу Запада
Д-р Хонгвей Бао от Университета в Нотингам отбеляза, че промените в начина, по който Пекин се справя с тези въпроси, са свързани както с вътрешни, така и с външни промени през последните няколко години. Във вътрешен план Китай преживява демографска криза и Пекин е загрижен за последиците от нея. Междувременно каза той, нарастващият антагонизъм между Китай и Запада доведе до нова вълна от нарастващ национализъм в Китай.
“Все повече наблюдаваме – както вътре, така и извън Китай – формирането на разказа Китай срещу Запада.”
Колкото по-дълго продължава противостоянието, толкова по-вероятно е Пекин да подчертае своята уникалност в сравнение със Запада или с други азиатски страни. Промените обаче, които властите искат да преследват, може да не са лесни в днешния Китай, където десетилетното отваряне на икономиката и социалната промяна преобърнаха традиционните норми и пренаписаха части от негласния обществен договор между управляващите и управляваните.
“В този процес правилата се оспорват, договарят и понякога се консолидират, но те са много двупосочна улица”, каза Бао и беше категоричен:
“Властите не могат да определят всичко в днешния Китай. Времето се е променило. Нещата не винаги остават същите и хората никога не се отказват от надеждите си.”