Днес ще ви запознаем с факти от живота на Димитър Църцорков и президента Румен Радев. Тези събития от живота на двамата са известни на малцина. Геройство, дързост и непреклонност са една малка част от качествата на тези двама мъже, които те притежават и съхраняват досега. За добродетелите на даден човек може да се съди по подвизите му.
Димитър с умиление си спомня първата среща с Румен Радев на летището в Равнец. Той разказа пред Искра.бг:
„Аз бях старшина – началник на радиостанция, и давах дежурен по свръзки в командния пункт на Братово. Там има поземлен команден пункт на трите рода войски – морски, зенитни и авиации. Румен Радев идваше като школник да тренират и да придобие практика за щурман. Чрез нея се обучаваше за вдигането и свалянето на самолети.“
Църцорков уточни, че Радев и другите школници са идвали през лятото на 1975-1976 година да се упражняват в командния пункт. Той сподели, че тогава са се запознали за първи път с него. По думите му те са били още обучаващи се летци от Долна Митрополия. Димитър обясни:
„Румен Радев го обичаше цялата армия. Не знам колко време е стоял в Равнец, защото аз се пенсионирах. После той се прехвърли в Граф Игнатиев и стана командир на полк.“
Димитър споделя, че през 2005 година се е чествало 50-годишният юбилей на летището в Равнец, тогава то все още е било действащо. По думите му на празника отново са се срещнали с Румен Радев и Александър Александров. Църцорков каза, че сега последно са се видели тази година на Петрова нива, когато се отбеляза 118-годишнината от Илинденско-Преображенското въстание. Той с умиление сподели как сегашният президент си е спомнил за него:
„Аз му козирувам: „Здраве желаем, г-н президент!“, а той – „Църцорков…“.“
Възрастният мъж пожела на държавния глава:
„Пожелавам му да е жив и здрав. Цялата армия го уважава и смятам, че пак ще ни бъде президент, защото всички военни ще го подкрепят на тези избори.“
Димитър посочи важни факти за летището в Равнец, че то е било единственото с две писти в България и на Балканския полуостров, което не е затваряло и за минута. По думите му всички летателни уреди са кацали там – от Варна, от Пловдив или от София. Той уточни, че до него има прекаран тръбопровод от „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД за керосин и добави:
„Имаше 15 изтребителя на авиополк. Само в Равнец се приемаха всички самолети по всяко време на денонощието.“
83-годишният мъж разясни, че причината за изграждането на още една писта – север-юг, е била след падането на самолет в близост до „Лукойл Нефтохим Бургас“. До преди инцидента е имало само една, от която самолетите са излитали от запад-изток. Димитър се възмути:
„Как така направиха да го ликвидират това летище в Равнец, а да остават други по-малки? Не го разбирам. Това в Равнец беше до морето и до сушата. По този начин Бургас можеше да има две летища и пристанище.“