Промени в няколко закона трябва да бъдат приети от следващото Народно събрание. Това е мнението на служебното правителство. Министерският съвет е одобрил Доклад на министъра на околната среда и водите относно необходимостта от обсъждане и приемане от Народно събрание на Закон за изменение и допълнение (ЗИД) на Закон за биологичното разнообразие и ЗИД на Закона за генномодифицираните организми. Взе се решение министър-председателят да предложи на Народното събрание приоритетно да разгледа, обсъди и приемe проектите на двата закона.
Приоритетното разглеждане на проектозаконите е необходимо във връзка с изпълнение на задълженията на Република България като държава-членка на Европейския съюз (ЕС). Проектът на ЗИД на ЗГМО въвежда в българското законодателство изискванията на Директива (ЕС) 2018/350. Предложенията във внесения проект на ЗИД на ЗБР касаят въвеждането на нов подход за управлението на НАТУРА 2000 и са изготвени във връзка с процедура за нарушение № 2018/2352 срещу България за неизпълнение на задълженията по Директива 92/43/ЕИО.
Правителството прие промени и в Закона за опазване на околната среда (ЗООС). Промените прецизират ключовите инструменти, свързани с политиките по предотвратяване на големи аварии, комплексното предотвратяване на замърсяването от промишлени дейности и оценката на въздействието върху околната среда. Това гарантира най-добрите екологични резултати като се засилва хармонизирането на българската и европейската законодателна уредба в областта.
С текстовете се изпълняват препоръките на Европейската комисия (ЕК) относно транспонирането на Директива 2010/75/ЕС на Европейския парламент и на Съвета относно емисиите от промишлеността (комплексно предотвратяване и контрол на замърсяването), транспонирането на Директива 2011/92/ЕС относно оценката на въздействието на някои публични и частни проекти върху околната среда (изменена е Директива 2014/52/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 16 април 2014 година) и транспонирането на Директива 2012/18/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 4 юли 2012 г. относно контрола на опасностите от големи аварии, които включват опасни вещества, за изменение и последваща отмяна на Директива 96/82/ЕО на Съвета (СЕВЕЗО III), като промените са в отговор на изискванията от ЕК за пълно и точно транспониране на определени разпоредби относно емисиите от промишлеността, оценката на въздействието на някои публични и частни проекти върху околната среда, и контрола на опасностите от големи аварии с определени опасни вещества.
Допълнително, с проекта на ЗИД на ЗООС се предлага и промяна в компетенциите по определяне на приложима процедура за разрешаване на планирани от операторите на инсталации с комплексни разрешителни, промени в работата на инсталациите, и потвърждаване на класификацията на операторите на предприятия с нисък и висок рисков потенциал, от изпълнителния директор на ИАОС на министъра на околната среда и водите.
С приемането на ЗИД на ЗООС се постига и окончателното преустановяване след 31.12.2025 г. на отговорността на държавата за отстраняване на минали екологични щети, при приватизация, като се регламентира, че след тази дата довършването на всички незапочнати и/или с недовършено изпълнение мерки от прекратените програми е отговорност и за сметка на купувача по приватизационната сделка и приватизираното дружество и/или лицата, придобили впоследствие собствеността върху дяловете, акциите или обособените части.
Одобрен е и проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите. Законопроектът допълва критериите, по които Комисията за защита на потребителите извършва преценка кога дадена търговска практика е нелоялна. При извършването на преценката ще се взема предвид фактът, че всяко предлагане на стока в една държава-членка на ЕС, като идентична на стока предлагана на пазара в други държави-членки на ЕС, когато тази стока има значителни разлики в състава или характеристиките, съставлява нелоялна практика, освен ако това не е обосновано от законосъобразни и обективни фактори.
Предложените промени целят повишаване нивото на защита на потребителите, подобряване прилагането на законодателството и пълно съобразяване на законодателството с правото на Европейския съюз.
Проектът на закона съдържа обективни критерии за налагане на глоби и имуществени санкции, в случаите на нарушения на Закона за защита на потребителите. Те ще отчитат следните елементи: естество, тежест, мащаб и продължителност на нарушението, както и всяко средство за защита, предоставено от търговеца на потребителите за причинената вреда.
Основното изменение в Закона за защита на потребителите е изискването за прозрачност към онлайн местата за търговия по отношение автентичността на отзивите на потребителите, както и въвеждането на забрана за използване на фалшиви и неверни отзиви на потребители, предоставянето на информация на потребителите относно лицето, което продава стоките чрез онлайн мястото за търговия.
Също така предоставяне на информация от страна на онлайн местата за търговия относно основните параметри, с които се определя класирането на отправените предложения до потребителите в отговор на тяхното търсене, както и тяхната относителна важност в сравнение с други параметри.