Приблизително 40 000 деца и ученици пътуват всеки ден, за да достигнат до детската градина или училището, в което учат. Това става ясно от доклад на министъра на образованието проф. Николай Денков към проекта за актуализация на Списъка на средищните детски градини и училища за учебна 2021/2022 година. В него той отбелязва, че според данните на Регионалните управления на образованието към началото на учебната година се обучават 17 822 деца и 176 083 ученици. От тези в забачките, пътуващите в задължителна предучилищна възраст са 2676 или 15 на сто от всички деца. Същевременно 37 309 ученици до 16-годишна възраст учат извън населеното място, в което живеят.
В Закона за предучилищното и училищното образование за децата в задължителна предучилищна възраст и за тези от населени места, където няма детска градина или училище, задължително се осигуряват пари от бюджета за транспорт до най-близката детска градина или училище, провеждащо обучение в съответната група или клас, и обратно.
Досега в списъка има включени 957 институции, пише „Монитор“. В проекта за актуализация просветния министър прави предложение броят на средищните институции в списъка да се увеличи от 957 на 971. Заради оптимизацията на училищната мрежа и липсата на пътуващи деца или ученици проф. Деков иска 36 средищни институции да отпаднат от сегашния списък.
Същевременно след постъпили предложения в Министерството на образованието и науката други 26 детски градини и 14 части от забавачки, както и 10 училища или общо 50 институции могат бъдат включени в списъка за настоящата учебна година, тъй като отговарят на критериите. По този начин с актуализацията в него ще бъдат включени 192 детски градини, 44 части от забавачки и 735 училища, от 648 населени места, от 240 общини, от 28 области.
„Очаква се повишаване обхвата на децата и учениците и намаляване дела на преждевременно напусналите образователната система в над 16% от детските градини и в над 35% от училищата на територията на цялата страна“, пише проф. Денков и уточнява, че проектът на акт не изисква допълнителни разходи.