Пет основни експертизи се правят при произшествията на АМ „Струма“, заяви проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на вещите лица и експертите. Той посочи, че първата е експертиза за проектирането на пътя, като има европейски директиви. По думите му в едно такова проектиране има наклони, настилки, сигнализации. Ананиев коментира пред „bTV“:
„Прави се сравнителен анализ. Втората точка е изпълнение на строителството. Какво е техническото задание – има случаи, в които се оказва, че отдолу вместо да се сложи чакъл, се слага минен отпадък със сяра, който водата го разяжда и пътят пропада. В този участък пътят не е от най-добрите. Третата експертиза е превозното средство – кога е произведено, технически паспорт, има ли лиценз, има ли ограничител на скоростта.„
Според Ананиев, когато се стигне до произшествие, независимо в каква сфера е и се стигне до съдебно дело, основната роля да се изяснят причините е на експертите. Той разясни, че автобусите имат ограничител на скоростта, а порочна практика на Балканите е да се премахва. По думите му винаги трябва да има двама шофьори, които да почиват на 3 часа, а по нашите стандарти – 4,5 часа. Експертът допълни:
„Може да се окаже, че вторият шофьор е жив и здрав в Македония, само са му взели картата. Аз съм участвал в такива експертизи. Нямам спомен да има пътен знак, който да сигнализира, че в участъка на катастрофата на АМ „Струма“ има отбивка. И да има, знакът трябва да е такъв, че да се забележи.„
Проф. Ананиев посочи, че четвърта експертиза е пожарната експертиза, за да се докаже къде е бил пожарът, какви са възможните варианти. Той разясни:
„След като се види къде е бил, ще се търси от какво е, възможно е искра в двигателя от спукана гума. Възможна е и друга хипотеза – статистиката е показала, че в новогодишните празници има много пожари в следствие на пиротехнически средства. Това са екскурзианти, които са били на пазар, има опасения, че автобусът е бил пълен с пиротехнически средства, които се запалват. Какъв е източникът на пожара, ще каже експертизата.„
Професорът уточни, че следващата експертиза е логистическата, т.е. каква е нормативната база и кои органи какво извършват.