Авиопревозвачите у нас заплашват държавата със съд и се заканват да сезират Европейската комисия, съобщиха от Асоциацията на българската авиационна индустрия /АБАИ/. Причината е решение, според което COVID помощите за тях ще касаят период до 31 декември 2019 година. Това става ясно от отворено писмо от ведомството, което е изпратено до премиера Кирил Петков, финансовия министър Асен Василев, транспортния министър Николай Събев и председателя на транспортната комисия в Народното събрание Борислав Гуцанов.
„Авиопревозвачите отправят молба за адекватна и бърза реакция да не се допуска абсурдното, скандално и лобистко решение финансовата помощ за авиационните превозвачи във връзка с последиците от пандемията да бъде за покриване на задължения към 31 декември 2019 година“, се посочва от Асоциацията. Оттам заявяват категорично, че в това няма никаква икономическа и пазарна логика и тази помощ няма да отиде по предназначение – за преодоляване на последствията от пандемията.
От бранша настояват в текста на Постановление на Министерски съвет /МС/, с което ще се определят условията за разпределяне на безвъзмездната помощ за авиационните превозвачи в България, да бъде записано, че средствата се предоставят за покриване на непокрити фиксирани разходи, направени през периода от 1 март 2020 година до 31 декември 2021 година. Те настояват и за търсене на отговорност от виновните лица за включването на периода от преди пандемията в Решението на ЕК и в ПМС.
„След многомесечни усилия от страна на асоциациите в бранша едва през септември 2021 година. 46-тото народно събрание одобри отпускането на финансова помощ за авиационните превозвачи в България. Противно на всякаква логика обаче текстът, гласуван в „Закона за изменение и допълнение на закона за държавния бюджет за 2021 година“ предвижда средствата „да се предоставят за погасяване на публични задължения, задължения към банки и задължения по договори за оперативен лизинг на въздухоплавателни средства, текущо дължими към 31 декември 2019 година“, пишат още от АБАИ.
По думите им за всички е пределно ясно, че задължения, налични към края на 2019 година, не са и не биха могли да възникнат в резултат на пандемията от COVID-19, настъпила през 2020 година. В същото време обаче законодателят е постановил този текст и въпреки всички досегашни усилия той е залегнал и в Решението на ЕК, както и в проекта на Постановление на Министерски съвет /МС/, изготвен от Министерство на транспорта и съобщенията /МТС/.