„Информационно обслужване“ разпространи позиция след публикацията на Благовест Кирилов

0
160
Лого на "Информационно обслужване" АД
Лого на "Информационно обслужване" АД. Снимка: Facebook

„Категорично възразяваме срещу твърденията на народния представител от БСП за България Благовест Кирилов, отнасящи се до „Информационно обслужване“ АД, публикувани във Facebook страницата му 14.06.2022 г., според които: „моделът на работа на „Информационно обслужване“ АД представлява по същество задължително „инхаус“ възлагане с пълна липса на контрол от страна на държавата и с нейно нарочно решение“.“

Тази позиция разпрстраниха от пресцентъра на „Информационно обслужване“ до медиите. В нея пише още:

„На основание § 45, ал. 1 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за електронното управление /ЗЕУ/ (обн. – ДВ, бр. 94 от 2019 г., в сила от 29.11.2019 г., доп. – ДВ, бр. 102 от 2019 г., в сила от 29.11.2019 г.), определящи правомощията на „Информационно обслужване“ АД като национален системен интегратор при възлагане на дейностите по чл.7с от ЗЕУ и във връзка с § 45, ал. 2 от Преходните и заключителните разпоредби към същия закон, дружеството сключва договори за системна интеграция с администрациите, определени с Решение № 727 на Министерския съвет от 2019 г., с последващи изменения и допълнения.

В случая не е приложимо изключението по чл.14, ал.1, т.5 от Закона за обществените поръчки /ЗОП/ – т.нар. „инхаус“ възлагане и договорите за системна интеграция не се сключват на това основание. При сключването на договори за системна интеграция администрациите и „Информационно обслужване“ АД спазват стриктно ЗОП, ЗЕУ, подзаконовите нормативни актове по прилагането им, както и Насоките за уеднаквяване на практиката по определяне и прилагане на дейностите по системна интеграция по чл. 7с от ЗЕУ, одобрени с Решение № 481 на Министерския съвет от 14 юли 2020 г. Към 15.06.2022 г. в обхвата на системната интеграция по чл.7с от ЗЕУ са включени 19 административни органи, които съставляват около 3 % от общия брой административни органи в Република България. При съобразяване на изложените обстоятелства категорично възразяваме срещу твърдението на г-н Кирилов за „постигнат централизиран и пълен контрол над паричните потоци на ИТ пазара“ от „Информационно обслужване“ АД.

При изпълнение на функциите си на системен интегратор по чл.7с от Закона за електронното управление (ЗЕУ), при възлагане на дейности по системна интеграция на трети лица „Информационно обслужване“ АД действа като публичен възложител по Закона за обществените поръчки при стриктно спазване на действащото законодателство. Всички документи по обществените поръчки, обявени от дружеството са публично достъпни в управляваната от АОП информационна система ЦАИС ЕОП, на https://app.eop.bg/today (за поръчките, обявени след 13.06.2020 г.) на Профила на купувача на официалната интернет страница на дружеството и в Регистъра на обществените поръчки на https://www.aop.bg/ (за поръчките, обявени до 13.06.2020 г. включително).

Техническите спецификации за обществените поръчки се съставят след детайлен анализ на нуждите и изискванията, заявени от администрациите, включени в обхвата на системната интеграция, с цел постигане на максимална ефективност и ефикасност при разходване на бюджетни средства и постигане на стабилност и сигурност при изпълнение на законовите бизнес процеси в администрациите. При изготвяне на техническите спецификации и при определяне на бюджета на обществените поръчки задължително се проучват актуалните продуктови листи на минимум три водещи световни производители с цел избягване на изисквания, които биха могли да се разглеждат като ограничителни и постигане на нива на отстъпки, които са недостижими при обществените поръчки, провеждани от административните органи поотделно. В допълнение към проучването компанията изпраща техническите спецификации до представляващите в България световни производители, с цел избягване на явни или скрити възможности за ограничаване на конкуренцията и получаване на бюджетни цени. Ключово в този момент, е че компанията комуникира директно със световните производители, а не с техни представители-търговци. Тези проучвания гарантират пълна прозрачност и равни пазарни възможности за всички потенциални участници, независимо дали са регистрирани в България или в чужбина.

От обявените от компанията до момента 327 бр. обществени поръчки 99% са с критерий за възлагане „най-ниска“ цена, като единственото изискване към участниците е да притежават оторизация от производителя на съответния хардуер и/или стандартен софтуер. По отношение на предмета на обществените поръчки при доставка на хардуер задължително изискване е доставените продукти да са нови, неупотребявани, в текущата производствена листа на производителя и отговарящи на българските стандарти за степен на защита и електромагнитна съвместимост.

В резултат на този подход при обявяването на обществени поръчки за доставка на хардуер и стандартен софтуер през 2021 г. постигнахме осигуряване на оптимални компютърни конфигурации в администрацията на най-добри еднакви цени за всички, като 8,7 млн. лв. е реализираната икономия за административните органи (спрямо планираните разходи от бюджета за същата техника), а само за един административен орган е реализирана икономия от над 1,9 млн. лв. (45% спрямо определената от него прогнозна стойност) за 2200 раб. станции.

Не отговаря на истината твърдението за „пълна липса на контрол“ по отношение на работата на „Информационно обслужване“ АД. Като търговско дружество „Информационно обслужване“ АД подлежи на контрол от всички държавни контролни органи (НАП, НОИ, ГИТ), като публично предприятие – на контрол по Закона за публичните предприятия и правилника за прилагането му, по Закона за вътрешния одит в публичния сектор, по Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор, по Закона за държавната финансова инспекция и по Закона за Сметната палата, а като възложител по ЗОП – и от АОП (последното Становище за осъществен контрол по чл.232 от ЗОП е издадено от АОП по ИН 20220510-5948-0021 и касае проекти на документи за обществена поръчка за доставка на техника, като становището е без забележки).

Не на последно място решенията по обявените от дружеството обществени поръчки подлежат на обжалване пред КЗК по ЗОП. До момента от издадените над 650 решения по откритите обществени поръчки са обжалвани две, като и в двата случая производството пред КЗК е прекратено (в единия случай – поради прекратяване на процедурата при констатирана вътрешна за компанията грешка, а в другия – поради оттегляне на жалбата). Няма постъпили сигнали относно обявените от нас обществени поръчки и приетите решения във връзка с тях.

Действията ни като възложител на коментираната от г-н Кирилов обществена поръчка с уникален номер 05948-2022-0005 (включително решенията за откриване, за изменение, за прекратяване по Обособена позиция 4 и за избор на изпълнител по всяка от останалите обособени позиции) не са обжалвани по ЗОП и са влезли в сила. Обществената поръчка е обявена на 28.01.2022 г., решение за одобряване на изменение е публикувано на 16.02.2022 г., а решенията за определяне на изпълнител по обособени позиции 1, 2, 3, 5 и 6 и за прекратяване по обособена позиция 4 са публикувани на 25.03.2022г. и са влезли в сила на 05.04.2022 г., след което по обособени позиции 1, 2, 3, 5 и 6 са сключени договори за обществена поръчка, които са в процес на изпълнение. Буди недоумение проявяването на интерес към тази открита процедура за възлагане на обществена поръчка близо пет месеца след откриването и два месеца след сключването на договори за обществена поръчка, както и твърденията на г-н Кирилов за констатирани пороци в техническите спецификации.

Офертите са отваряни по обратен ред – отваряни и разглеждани са първо ценовите предложения, получени са оферти от пет фирми, като предложените цени са в диапазон 149 лв., което потвърждава наличието на силна конкуренция между участниците. Класирането е извършено по критерий за възлагане „най-ниска“ цена по всички обособени позиции, като на първо място са класирани участниците, предложили най-ниската цена.

По отношение на единичните цени на техниката, постигнати по обществената поръчка, следва да се отбележи, че същите са над 15% по-ниски от цените от най-ниските цени, постигнати по обществени поръчки, обявени от Централното звено за обществени поръчки към Министерство на финансите. Двете обществени поръчки са проведени по едно и също време. Участниците и като производител и като кандидати се покриват почти на 100%. При сравнение с цените, постигнати при обществена поръчка, обявена от Министерство на финансите (на https://app.eop.bg/today/171908) се установява, че най – високата цена в горецитирана процедура на „Информационно обслужване“ АД е по-ниска с близо с 5% от най-ниската цена в процедурата на Министерство на финансите.

Постигнатите в обществена поръчка с уникален номер 05948-2022-0005 единични цени и сключените договори ни дават възможност да предложим на администрациите качествена и надеждна техника на максимално ниска цена, която да осигури на държавните служители максимално дълъг период на ползване при осигурена гаранционна поддръжка, както и възможности за осигуряване на извънгаранционна поддръжка след изтичане на гаранционния срок. През второто тримесечие Министерство на вътрешните работи сключи договор с Информационно обслужване АД след направен анализ на предложенията от специализираната дирекция в министерството и предложението на компанията. Договорът е за доставка на 5 900 бр. компютърни конфигурации, като в следствие на ниската предложена цена от компанията, МВР ще реализира икономия в размер на 2 427 600 лв. (23% спрямо прогнозната цена, определена от специализираната дирекция).

„Информационно обслужване“ АД изпълнява функциите на системен интегратор, възложени със ЗЕУ и стратегическите решения на правителството при пълна публичност и прозрачност, като целим да защитим на първо място публичния интерес и да осигурим най-високо качество при най-добри ценови условия и гарантирано спазване на международните стандарти за сигурност на предоставените услуги. Категорично възразяваме срещу горецитираната публикация и срещу всякакви други действия, които уронват търговската репутация и целят игнорирането ни от този процес.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments