„От една страна цените на горивата са функция на международните пазари, от друга – като международни пазари спряха да се покачват толкова ударно в края на юни и в началото на юли. Задържаха се през средата на юли и от две седмици има понижение, което виждаме по нашите бензиноколонки. Ще си позволя да припомня една ситуация от април, май и юни, когато при адско покачване на цените на международните пазари и нужда да увеличим цените на колонките, имаше държавно-политическа намеса, която задържа цените за потребителя. Както знаем от законите във физиката, когато има въздействие в една посока, рано или късно се появява равно по сила и обратно по посока на друго действие. Затова и не виждаме толкова бързо и уверено понижение на цените, защото пазарът има нужда да се саморегулира.“
Това коментира Живодар Терзиев от Българската петролна и газова асоциация в ефира на „bTV“. Той смята, че този пример е много добър и призова политиците да анализират и да разберат, че колкото по-малко се месят и въздействат върху един пазар, толкова потребителят е по-доволен и икономиката страда по-малко.
Според експерта таванът за цените на горивата е безсмислен и ако между април и юни бяхме изтърпели по-бързо покачване, сега щеше да има по-бързо намаление.
„Таванът на горивата е нещо, което ни връща в един комитет по цените. Аз помня тези времена от началото на 90-те години, когато група хора се събират, гледат в тавана и просто решават каква да бъде цената. Между другото не толкова адекватно в срокове.“
Терзиев направи коментар и за решението на Комисията за енергийно и водно регулиране за 60% по-скъпа цена на газа за август:
„Възниква въпросът кое е по-добре – да има ниска цена, но да го няма продукт или да е скъп и да го има. Решението на КЕВР е обосновано от калкулациите, които представя „Булгаргаз“ на база на своите покупки. В този аспект тези 60% не казвам тези проценти дали са лоши или добри. Сигурно са лоши за индустрията. Проблемът е че не бива и не трябва да се антидатират 12 или 18 дена по-късно. Това води до адска нестабилност на пазара. Незнание и липса на увереност каква е цената, на която ти купуваш днес, за да може да калкулираш продажбата си през деня и по този начин търговците абсолютно рефлексно вдигат цената максимално, за да покрият всички рискове – търговски, икономически, политически, защото в противен случай би се оказало, че продавачите на природен газ за автомобили от началото на август до вчера щяха да продават природен газ с 1,5 до 2 лева по-евтино отколкото е тяхната доставна цена от доставчика им, което е парадоксално. Между другото го правихме през май и беше пагубно.“
Всяка страна, която разчита на природен газ, е длъжна да си осигури минимум 70% доставки по дългосрочни договори, които пък да са с опция +/-10% в количеството, което до доведе до 80-90% възможност ние да получим газ по дългосрочни договори, за да има количества, ресурс, категоричен е Живодар Терзиев. Според него останалите количества може да се търсят чрез краткосрочни търгове, за да се постигне по-ниска цена.
Ще падне ли цената на горивата! Неграмотни журналя .
Пише се : Ще паднат ли цените на горивата.