Хората се запасяват с одеяла и фритюрници, докато се опитват да запазят сметките си за енергия ниски тази зима – това пише в нов доклад, цитиран от „BBC“.
Други енергийно ефективни уреди, като сушилни за въздух и топли дрехи, също се продават добре, издаде Британският консорциум за търговия на дребно /BRC/. Но въпреки това общите обеми на продажбите на дребно продължават да падат през септември, заяви BRC. В настоящия доклад се казва, че хората избягват да купуват стоки като телевизори и компютри.
Докладът на BRC и консултантската компания KPMG показва, че стойността на продажбите на дребно е нараснала с 2,2% миналия месец, увеличение от ръста от 1%, наблюдаван през август. Лекият ръст на продажбите обаче прикрива много по-голям спад в обема на продадените стоки, като се отчете инфлацията, посочват от БЧК.
Инфлацията – темпът, с който цените се покачват – в момента е близо до 40-годишен връх от 9,9%. Хелън Дикинсън, главен изпълнителен директор на Британския консорциум за търговия на дребно, коментира:
„Докато продажбите на дребно в Обединеното кралство нараснаха през септември, това представлява още един месец на намаляващи обеми на продажбите предвид високите нива на инфлация.“
„Тъй като доверието на потребителите продължи да пада, хората пазаруваха предпазливо, като избягваха големи артикули като нови компютри, телевизори и мебели“, смята тя и допълва“
„Много домакинства също се подготвят за по-високи разходи за енергия тази зима, с одеяла, топли дрехи и енергийно ефективни уреди, като сушилни и фритюрници, всички се продават добре.“
Сметките за енергия се повишиха за милиони домакинства на 1 октомври, въпреки че увеличението беше смекчено от държавен таван на цената на единица. Типичната годишна сметка на домакинство се е повишила от 1971 паунда на 2500 и има някои допълнителни плащания за разходите за живот, които да помогнат за смекчаване на въздействието. Цените обаче все още са двойно по-високи от миналата зима.
На друго място докладът на BRC показва, че продажбите на храни са се увеличили с 4,6% през трите месеца до септември в сравнение със същия период на 2021 г. А продажбите на нехранителни стоки са се понижили с 0,4% през тримесечието, но се повишиха през месец септември, подпомогнати от продажбите на дрехи. Пол Мартин, ръководител на търговията на дребно в Обединеното кралство в KPMG, изтъкна:
„Отново дрехите и обувките дойдоха на помощ на High Street, а покупките преди училище бяха двигател на цифрите за растеж на дребно, като продажбите на детски обувки се повишиха с над 15%.“
Той допълва:
„Продажбите на домакински уреди и аксесоари за готвене също преминаха на положителна територия този месец, тъй като потребителите търсят да купуват по-енергийно ефективни кухненски артикули в светлината на нарастващите цени на енергията.“
Дикинсън пък предупреди, че предстоящата зима ще бъде тежка както за търговците на дребно, така и за потребителите. Тя обясни:
„Разходите се увеличават по веригата за доставки на търговците на дребно, паундът остава слаб, лихвените проценти се покачват, а стегнатият пазар на труда повишава разходите за наемане.“
И коментира: „Всичко това затруднява търговците на дребно да намалят цените и да помогнат на затруднените домакинства.“
Отделен доклад от Barclaycard допълнително илюстрира натиска върху домакинствата, тъй като опасенията за разходите за живот се засилват. Цифрите показват, че разходите за потребителски карти са се увеличили с 1,8% на годишна база през септември, най-малкото увеличение от февруари 2021 г. Разходите за стоки от първа необходимост отбелязаха най-слабия си ръст тази година, като растежът се забави при горива и хранителни стоки. Barclaycard обаче е на мнение, че категории като храна за вкъщи и цифрово съдържание са се облагодетелствали от пристигането на по-студено време, което е подтикнало хората да прекарват повече време у дома. Есме Харууд, директор в Barclaycard, смята:
„Потребителите възприемат разумен подход към бюджетирането, тъй като намаляват разходите за дискреционни артикули и търсят повече стойност в седмичния си магазин, което има косвен ефект върху секторите на търговията на дребно и хотелиерството.“
„Въпреки това, британците също търсят начини да се забавляват у дома, като същевременно спестяват пари, което доведе до растеж в категориите „опит“ като цифрови абонаменти и храна за вкъщи. Вероятно това време ще остане предизвикателство за много други сектори, тъй като потребителите се фокусират върху основните разходи, а предприятията продължават да се справят с насрещните инфлационни ветрове.“