Чрез ремонта на участъка от Стара Загора до Ямбол на АМ „Тракия“ най-лесно може да бъдат откраднати едни пари. Това коментира шефът на Института за пътна безопасност /ИПБ/ инж. Богдан Милчев пред Искра.бг, след като преди броени дни от Министерството на регионалното развитие и благоустройството /МРРБ/ представиха резултати от лабораторни проби на магистрала „Тракия“, взети от въпросната отсечка. Според експерта всичко това е било прах в очите.
„Те решават да направят проверка на един път, който няма нищо общо с реалността. Път, построен преди 10 години. Път, за който същата тази държавна лаборатория е казала, че всичко му е наред. Министърът решава да вдига пушилка за нещо като голямо нищо, защото нищо няма да излезе от това нещо. Освен, че ще мотивира в момента бързото харчене на едни 300 милиона, за да оправя този път. А не е само тази отсечка. Има много пътища, които трябва да се оправят преди нея. Само, че там най-лесно могат да бъдат откраднати парите. Това е проблемът.“, обясни инж. Милчев.
Попитан как работи схемата, експертът обясни:
„Когато на пътя му смениш само асфалта, а те изпишат по документи, че са свършили още безброй други неща отдолу под пътя. А след като положат асфалта – ходи ги хвани какво са извършили долу или не са. И дали е старото или новото. На един такъв голям обект парите са големи, много лесно е да се ремонтира и да се изреже асфалтът и да се сложи нов, защото така или иначе този е за смяна, тъй като асфалтът по принцип се смяна между 10 и 12 година, когато е краят на експлоатационния период на един път. И той в края на експлоатационния период, когато така или иначе ще сменяме асфалта на пътя, решава да бие тъпана, че е много зле, за да излезе по-голям ремонтът, защото ще му правят много други неща на пътя и да откраднат парите – това е цялата работа.“
Вчера инж. Богдан Милчев попита арх. Шишков защо проби не са били взети от новостроящите се и новопостроени пътища като АМ „Европа“, пътя Ботевград-Видин, АМ „Хемус“ (Лот 1) и АМ „Тракия“ от Чирпан до Стара Загора. Той обясни, че позовавайки се на Закона за достъп до обществената информация /ЗДОИ/, са поискали спецификациите на въпросните 4 отсечки.
„Спецификациите са на какви изисквания трябва да отговарят при строежа – колко трябва да е дебел асфалтът, колко камък, колко вода, бетон и така нататък. Тези документи ги има на електронен вариант и ние ги искахме на такъв, защото в хартиен са много папки и неща. Те ни казват, че не могат да ни ги дадат на електронен вариант. Точно така са го записали, защото сме можели да си направим погрешно мнение, тъй като не сме експерти и не разбираме. Заради това дават само на мен да отида в Агенция „Пътна инфраструктура“ /АПИ/ в една стая без да имам право да записвам и снимам – да видя документите. Аз съм представител на ИПБ, но не аз не съм такъв пътен експерт. И защо не ги изпратят електронно, защо не ги публикуват за всички хора като сте толкова честни?“, пита експертът и добавя, че малко след това се е състоял въпросният брифинг на МРРБ.
От ИПБ не смятат да оспорват решението на АПИ да използват процедурни хватки, с които да им ограничат достъпа на информация, но са категорични, че няма да оставят нещата така и ще изчакат министър, с който да работят. Вече са избрали независима международна лаборатория в Словакия, която да провери за тяхна сметка дали пътищата отговарят на спецификациите.
„Ако излязат нередности тези, които са го назначили /бел. ред. – министъра/ ще пострадат. А кой го е назначил? Строителните фирми, които строят тези обекти. Отдавна в България строителните фирми си назначават министри.“
Към момента инж. Милчев не е получил и отговор на въпросите, които вчера отправи от социалните мрежи към регионалния министър. Той добави: „Не. Министърът се има за много хитър и ще говори врели накипели. Срещнахме се преди година и половина в неговия кабинет по тази тема и той ни излъга. Същият този министър излъга, че ще пуснат тръбата на „Железница“ до края на септември, но не я пусна. Същият този министър излъга, че ще бъде готова отсечката до края на септември от Калотина до Драгоман и тя не е готова.“
Същевременно днес от Института за пътна безопасност посочиха, че през септември по време на откриването на участък от АМ „Хемус“ нито на министъра, нито на заместника му, нито на председателя на УС на АПИ им е направило впечатление, че на първокласния път I-1 (E79) липсва маркировка „осева линия“ в участъка от кръговото кръстовище след края на магистралата до началото на Кресненското дефиле (разклона за с. Крупник).
„И това е в продължение на 12 километра, като изключение прави временното кръстовище при отбивката за строежа на новия тунел „Железница“, което е маркирано с оранжева маркировка. Това е участъкът на най-натоварения първокласен път в България, по който преминава целия трафик в посока Гърция, който поема огромен брой туристи, включително от Румъния, както и тежкотоварни камиони! Липсата на маркировка създава огромен риск от възникване на тежки пътнотранспортни произшествия, като последното беше на 05.09.2022.“, подчертават от ИПБ.
Управляват ни едни шмекери, категоричен е експертът. По време на интервюто беше направен коментар и за твърденията, че президентът Румен Радев е бил уведомен за поискан подкуп от заместник-министър, но не е направил нищо след това. Според него държавният глава трябва да бъде попитан:
„Защо след като е бил уведомен от неговия съветник, който сега е министър на отбраната – Димитър Стоянов, лично той се е видял очи в очи със строителната фирма. Защо той /бел. ред. – президентът/ не е сезирал прокуратурата и МВР за този сигнал, който му е подаден в неговия кабинет? Министър Комитова също знае и е присъствала на това нещо. Министър Комитова, министърът на отбраната, строителната фирма, служител на МРРБ Тодор Стоянов присъстват на среща при президента и докладват за искан подкуп от страна на зам-министър Захари Христов и той нито е махнат. В момента е зам-министър. Нито е докладвано на Прокуратурата, нито е докладвано на МВР. (…) Въпросът към президента е защо не е подал сигнал?“
Според инженер Милчев положението ще е такова докато тези които ползват държавния ресурс, назначават министри. И подчерта: „Това не са министри на Радев, той отдавна не ги назначава и дори не ги познава. Защитава ги защото има ангажимент към тези, които са го назначили. Явно той е зависим от тях. Той е длъжен да отговори – това беше така и така, защото много бързо юмрукът му се пречупи и стана на юмруче.“
В заключение стана ясно, че съвсем скоро от ИПБ ще разпространят отворено писмо до президента, премиера и разбира се, до медиите, с искане да получат правото за 2 години да създадат стандарти за управление на риска, като поемат ангажимент още през първата година да намалят жертвите по пътищата с между 50 и 100 души по-малко.