„Пътната безопасност страда първо от тежко безхаберие и второ от много тежка корупция. Не мога да го докажа, но всички знаят, че е така.“
Това каза специално за Искра.бг Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики. Тя коментира и направените проверки от страна на служебния министър на МВР Иван Демерджиев и от министъра на регионалното развитие Иван Шишков:
„Мен лично ме озадачава, защо отне толкова време да бъдат проверени тези пътища. Ние от години говорим за тези проблеми, но беше отричано и ни осмиваха като експерти, все едно нищо не разбираме. Хората, които говорят, че АМ „Тракия“ е в лошо състояние в участъка на Стара Загора и Ямбол, са същите тези, които са били на почти същите постове, когато е строен. Защо тогава не са взели ядка, щом сега ще излизат и ще коментират след толкова години. С цялото ми уважение към тях, но тези хора са имали възможност, като длъжностни лица, през всичките тези години да вземат отношение по проблем, който ние много пъти сме повдигали като експерти.“
Русинова даде като пример отсечката от Ямбол до Карнобат, която по думите й е „най-добре изпълнения участък в цялата страна – перфектен е“. Според нея там пътят е в отлично състояние, в сравнение с изпълненията между Чирпан-Стара Загора и между Стара Загора-Нова Загора до Ямбол. Тя обясни:
„След 10 години експлоатация са започнали да се появяват някои проблеми, защото има нужда от поддръжка. Друг е въпросът, че у нас не се поддържат достатъчно добре пътищата. Но все пак участъкът Ямбол-Карнобат е в отлично състояние. На отсечката Стара Загора-Ямбол не е правен ремонт, а са правени кърпежи по текущ ремонт, защото участъкът е много зле. Активната дясна лента буквално се е разпаднала и по нея почти не може да се кара, а лявата лента, която и за изпреварване е започнала да се руши.“
При зададен въпрос от Искра.бг: Животът на един асфалт 10 години ли е и след това нужно ли е да се сменя? Пътният експерт отговори:
„Да, но пак зависи и от интензивността на трафика. Говорим за смяна на износващия слой, осигуряващ доброто сцеплението на автомобилите, а не за целия слой на асфалта. Има държави, където и по-често се сменя този асфалт. Друг е въпросът, че тук никой не го прави навреме, а се чака да се разпадне пътя и тогава почват да го ремонтираме. Това обаче излиза доста по-скъпо.“
„Аз многократно съм призовавала да се взимат проби не само от асфалта, но и от пътните маркировки и пътните знаци. Колкото е по-сериозен и засилен контролът на изпълнението, толкова по-качествени пътища ще имаме“, категорична е Русинова.
Попитана, дали се крадат милиони, за сметка на качеството на пътната инфраструктура, тя коментира:
„Аз не мога да кажа такова нещо, защото до този момент осъден няма. Всички се движим по тези пътища и виждаме какво е качеството на инфраструктурата. То е под всякаква критика. Явно се правят компромиси, явно някой служби не са си свършили работата.“
„От гледна точка на това, че се правят компромиси, аз питам: Защо няма осъдени?“, озадачи се експертът.
Какъв експерт по пътна безопасност е една детска учителка?