„Наложи се служебният кабинет да направи промени в наредби и закони, защото липсата на политика те кара да правиш политики. Нямаше никаква политика за ремонтите на пътища, а всичко беше сведено на ниво текущи ремонти. Така правим добро за строителния бранш, защото, когато всичко е законно и те ще работят по-спокойно, иначе стават заложник на държавата в тези сложни политически времена. Ако сложим ясен механизъм фирмите няма да страдат от политическата турбуленция.“
Това каза в интервю министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков. Той обясни, че основният проблем на българските магистрали е, че са правени на парче.
„Ние нямаме цялостно планиране на всички магистрали, нямаме планирана цяла магистрала, нямаме планирани връзки между тях и това е изключителен проблем. Когато нямаме цялостно планиране, няма да имаме цялостни инвестиции. Започваме да строим нещо от някъде до някъде, което става никъде и това трябва да се промени“, подчерта арх. Шишков. Той напомни, че още предишният служебен кабинет е разкрил строителната илюзия „Хемус“.
„Намерихме три лота в строеж, в три лота имаше незаконно строителство, а три от лотовете нямаха проект. МВР продължава да търси има ли виновни или не, дали има пране на пари или кражби. А работата на МРРБ е да направи анализ и да набележи мерки как може да форсира строителството на магистрала „Хемус“, за която имаше много говорене, но малко асфалт“, каза още регионалният министър.
И допълни че, служебното правителство вече е предприело постъпки аутобанът да може да се завърши по-бързо. Според министър Шишков парите за строежа не са проблем, още повече, че част от тях са дадени авансово.
„Ако има процедурна готовност, като проектиране и фронт за законно строителство, пари за това към този момент има, защото трябва да се потърси начин раздадените аванси да се вложат в строеж“, категоричен бе арх. Шишков.
Според него няма как чисто технологично сроковете за стоеж да се съкратят, но ако се завършат всички необходими проекти, подробни устройствени планове, отчуждения и други процедури, може да започне успоредно строителство на всички лотове и така магистралата да се построи за 4 години след последното разрешение за строеж.
„Проблемът е, че когато АМ „Хемус“ е обявена за приоритет, е започнато строителство само на 3 участъка, а не на цялото трасе. Но, разбира се, не е имало проект за цялата магистрала. Ние сега сме готови и скоро ще проектираме трасето на последните 3 участъка“, обясни още арх. Шишков. Той разясни, че докато построим магистралите, даже докато ги проектираме, започваме да ремонтираме тези, които са направени преди 10 години.
„Това започва да става икономически проблем, защото ние не само не сме построили, не само не сме проектирали, ами и започваме вече да даваме пари за ремонт на магистрали. Това ни излиза не само скъпо като пари, а и става кошмар в придвижването по пътищата на България. Пътищата ги няма, те са лоши“, категоричен бе регионалният министър.
Арх. Иван Шишков съобщи, че и предишни проби за строителство на лот 2 и 3 на АМ „Тракия“, които в момента са обект на проверка от МВР, са показали по-малко и некачествени материали, вложени в строежа.
„Тогава обаче нищо не е последвало и МВР сега прави проверка“, коментира той.
Министърът информира също, че са прекратени обществените поръчки за поддръжка на републиканската пътна мрежа, възложени от предишното ръководство на Агенция „Пътна инфраструктура“ /АПИ/ в деня, когато е поел поста.
„Целта беше да се запази статуквото и да има отново само текущи ремонти. Сега ще стартираме нови поръчки – отделни за текущ и основен ремонт. Така повече няма да има нарушения“, изрази очакване министърът. По темата той посочи, че е решен проблемът със зимното поддържане на републиканската пътна мрежа и почти за всички области вече има сключени договори с фирмите.