„Оградата“, както наричат временното възпрепятстващо съоръжение на българо-турската граница, е строена от областни управители, а те нямат нужния административен капацитет, за да контролират такъв строеж. Има дори коментари, че тя е била проектирана по един начин, а е изпълнена по друг. Това означава, че е имало някакви проекти, но не са изпълнени, а това може да стане, когато не спазваш Закона за устройство на територията /ЗУТ/. В резултат нямаме гаранция за качеството, няма държавна приемателна комисия, няма надзор по време на строителството. Това заобикаляне на ЗУТ е емблемата на цял период от време – между 2015 г. и 2020 г., през който са извършвани всякакви подобни „строежи“.“
Това коментира министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков за „СТУДИО БАНКЕРЪ“. По думите му са били направени изменения в Закона за МВР, за да може по законов ред оградата да не е строеж, а временно възпрепятстващо съоръжение.
„Явно на политиците от този период ЗУТ, който регламентира строителството в страната, много им е пречил. Радвам се, че този закон все още го има, защото регламентира строителството в страната и носи гаранция, че строежите ще бъдат изградени по всички норми и ще се въведат в експлоатация.(…) Явно им е пречил да направят нещата, както са планирали, но съоръжението по границата не е строеж. Колкото повече са нарушавали ЗУТ, толкова по-лесно им е било да работят. Заради това обаче „цъкащите бомби“ в строителството станаха страшно много.“, каза още арх. Шишков.
Предстои заедно с МВР и Министерството на отбраната да се направи анализ колко пари са похарчени за строежа на защитното съоръжение. Той ще покаже и какво реално е построено и различава ли се от първоначално проектираното, както и дали струва толкова, колкото е платено.
„Това ще е чисто финансов анализ назад във времето. Ще стъпим на него, за да преценим какво ще правим оттук насетне.“, допълни регионалният министър.
Министър Шишков коментира и темата за строителството на магистралите, като посочи проблемите и защо се е стигнало до тях.
„Основният виновен за хаоса в пътното строителство е държавата, а не фирмите. Като възложител тя инициира дейности, които се изпълняват от строителите. Когато те не са регламентирани правилно, има проблеми.“, каза министър Шишков и напомни, че държавата е възлагала основни ремонти по пътищата, прикрити като текущи, и е раздавала огромни аванси за строителство на участъци, за които няма разрешителни.
„Това не е неволна грешка, ако е неволна, значи е некомпетентност. Но явно колкото повече нарушаваш закона, толкова повече започва да ти харесва. В периода 2018- 2020 г. всяка година нещата са ставали по-безконтролни по отношение на възлагането.“, отбеляза арх. Шишков.
В резултат на това има лошо построени и ремонтирани пътища, както и очернен строителен бранш.
„Очерниха го тези, които възлагаха и удобно се отдръпнаха назад, оставяйки атаките за бранша.“, заяви министърът. Според него големите обекти трябва да се строят срещу големи фирми със сериозна механизация, които в нашата държава са малко на брой.
„Не трябва да унищожаваме фирмите. Трябва да извадим истинския проблем и да оставим бранша да работи по ясни правила, Така ще разберем коя фирма може и не може. Конкуренцията ще покаже това, защото, когато няма такава няма стимул за развитие на фирмите. Ако създадем конкуренция и ясни регламенти, по които да работят, нещата ще се променят.“, поясни арх. Шишков.
Министърът изрази мнение, че предишното редовно правителство е пропиляло 7 месеца за строителството на важни пътни отсечки. Заради бездействието има риск да загубим част от евросредствата за автомагистрала „Европа“. Със 7 месеца са се забавили и процедурите около строежа на магистралата „Русе-Велико Търново“.
„Моят предшественик искаше повече пари за инфраструктура, но за съжаление нямаше проекти, където да вложи тези средства, а България има нужда от инвестиции, защото нямаме пътища, нямаме магистрали, нямаме свързаност. Ние показахме колко магистрали няма и строителната илюзия, с която бяхме облъчени. Важно е всички политици да направят ясен алгоритъм коя магистрала кога може да се строи. Ясно е, че за 4 години, за един мандат, няма как да ги построим, но трябва да има планиране и да работим за 10 години да стане.“, подчерта Шишков и допълни, че е важно политиците да бъдат експерти с опит, защото в противен случай се създават проблеми на администрацията.
„Министърът е администратор и трябва да знае как се администрира една политика. Говоренето е хубаво, но без действия остава в пространството.“, каза той.
На въпрос кои са най-важните проекти, по които трябва да работи следващия министър, арх. Шишков отговори, че това са завършването на магистралите „Русе-Маказа“, „Рила“, „Черно море“, „Хемус“ и „Струма“, както и тунел под Петрохан. Те са изключително ключови пътни връзки, както по стратегическите транспортни коридори, така и за по-добрата свързаност на регионите. Друга важна тема е налагането на ред в пътния сектор. Стъпка в тази посока ще е разделянето на пътните ремонти на отделни поръчки – за основен и за текущ ремонт. Паспортизацията на пътищата пък ще помогне всеки участък да има подробно досие, за да се знае кога и как е ремонтирано и кога предстои нов ремонт.
Сектор ВиК също трябва да бъде приоритет за държавата, защото водопроводната и канализационната мрежа са в тежко състояние, посочи министърът. И информира, че се прави анализ, който да даде картина на реалното състояние към момента и да се знае какви инвестиции са необходими, за да започнем да пестим вода, а не да я пилеем.
Министър Шишков посочи че едно от най-сериозните предизвикателства, с които служебното правителство се е справило, е въвеждането в експлоатация на интерконектора с Гърция.
„Не го дадохме на областните управители да се занимават, не избягахме от отговорност, а го завършихме в екип. Връзката беше забавена толкова дълго, държавата бе действала на приливи и отливи, нямала е правилно отношение към планирането и сроковете, а и строителят бе загубил стимул да го завърши, защото не му беше търсена сметка.“, каза арх. Шишков и анонсира, че предстои нова проверка на обекта, за да се види дали фирмата работи по завършване на останалите етапи от строежа.
В отговор на журналистически въпрос министър Шишков отговори, че не е мислил да се включва в екипа на някои от кандидат кметовете за София на предстоящите избори. Той обаче отбеляза, че в София най-вероятно ще има друго управление. И посочи, че най-големият проблем на столицата е, че не са изградени всички рингове на града – те отдавна са предложени, но никой не ги изгражда. Общият устройствен план на София се е превърнал в едни фототапет, образно се изрази арх. Шишков.