От съществено значение са отзивите от други потребители за избора на определен търговец, бранд или продукт. За да не бъде изкривявано потребителското поведение и увреждани икономическите интереси на клиентите, е важно рецензиите да са автентични и да не въвеждат в заблуда. Търговците, които предоставят достъп до потребителски оценки, трябва да информират за начина на обработването им и дали всички мнения са публикувани.
Експертите от онлайн платформата „Ние, потребителите“, която стартира информационна кампания „Фалшиви отзиви днес-проблемни решения утре!“, разпространяват няколко съвета как да се разпознават манипулираните препоръки.
Профилът на рецензента
Вижте датата на създаване на акаунта и основната информация в сайта (ако има такъв) и в социалните мрежи. Проверете за други отзиви от този профил – съмнително е, когато някой публикува множество оценки за кратък период от време.
Какво стои зад ревюто?
Автентичните мнения обикновено не са полярни – съдържат и похвали, и критика. Изцяло положителен коментар навежда на мисълта, че авторът му е сляпо привързан към марката, платено му е или се е облагодетелствал по друг начин от ревюто. Същото важи и за напълно отрицателните оценки, които не са фокусирани върху конкретни проблеми.
Акцентът е върху лична история или преживяване
Когато коментарът е насочен към рецензента (напр., „този продукт промени живота ми“, „никога не съм вярвал, че…“ и пр.), а не върху самия продукт, е добре да се отнесете с доза подозрение.
Перфектна или лоша граматика
Възможен признак за фалшиви отзиви е, когато написаното е в двете крайности. Няколко дребни граматически грешки ще покажат, че по-скоро оценката е автентична.
Професионални термини
Прекалено официалното звучене, включване на специфична терминология и пр. будят съмнения. Обикновеният човек не би използвал подобен подход и формулировки, независимо от това колко добре е запознат с материята и колко ревностен привърженик на продукта е.
Марката се повтаря отново и отново
Ако, досущ като в реклама, в рецензията непрестанно се споменава марка, име или модел на продукт, то най-вероятно е платено за това. Подобни размисли будят и множество на брой за кратък период от време отзиви за дузина продукти от един и същи вид, най-вероятно овъзмездени от доставчик на услуги или бизнес.
Странно изглеждащи коментари
Само главни букви, прекомерна пунктуация – 7 удивителни знака или две многоточия в края или някъде по средата на всяко изречение – това са коментари, които в най-малка степен могат да се приемат за надеждни и достоверни.
Просто забавно
А може би някой е опитал да изглежда оригинален в мрежата?! Добре е да прескачате хумористичните рецензии, тъй като не е сигурно смешна или фалшива оценка са те.
В случай, че потребителите попаднат на фалшиви отзиви, е добре да ги докладват, както и да информират контролните органи, за да бъдат взети мерки за санкциониране на нарушителите и премахването на подвеждащите недействителни оценки. Подобно поведение на заинтересованите страни ще помогне за справяне с проблема.