„Фактите и проблемите, които продължаваме да констатираме от предишния служебен кабинет, са свързани с възложеното от държавата строителство, което се е превърнало в незаконно заради начина на възлагане. Като регионален министър, който констатира тези нарушения, бях най-виканият министър на парламентарен контрол. Тези, които сътвориха това, ме викаха на парламентарен контрол, абсурдно е.“
Това каза в интервю министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков.
„Служебният кабинет не участва в избори. Той е на работа, защото политиците са сътворили всичко това и не могат да го оправят, допълни министърът. На практика излезе, че в момента, в който на специална пресконференция обявих и изнесох данни и факти за незаконно строителство, бившият регионален министър Николай Нанков откри предизборната си кампания с обвинения срещу мен“, заяви още Иван Шишков. Той посочи:
„Предложих изменение в Закона за устройство на територията /ЗУТ/, за да може инфраструктурни обекти с проблеми при възлагането да бъдат обявени за търпими. Групата на ГЕРБ бяха против, което не ме учуди. Отказът на тази парламентарна група, която допусна незаконното строителство на участъци 4 и 5 на автомагистрала „Хемус“, блокира възстановяването на работата по тях. Учуди ме обаче друго, че председателят на Българска браншова камара „Пътища“ Стефан Чайков не поддържа това изменение и възобновяване на строителството, каза още министър Шишков и обясни, че на заседание на парламентарната регионална комисия той е заявил, че не подкрепя това изменение в ЗУТ и си е тръгнал.“
„Изглежда темата за съучастниците и жертвите, която бях развил преди, ще бъде отворена една година по-късно отново”, отбеляза регионалният министър. Той подчерта с удовлетворение, че въпреки всичко работи добре със строителния бранш.
„Успяхме да им платим част от неплатеното пътно строителство, което ГЕРБ бяха поръчали в началото на 2021 година и не беше заложено в никакъв бюджет, възстановихме инфраструктурния процес“, обясни министърът.
В отговор на въпрос във връзка с поисканата му оставка заради казуса с глобите поради липса на винетка за жители на село Пролеша, министърът напомни, че казусът е обсъден с председателя на парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление Коста Стоянов и той е направил предложение глобите за липса на винетка да се ограничат до три за една година, което да важи със задна дата и ще реши този и други подобни казуси.
Министър Шишков посочи, че атаката и хаотичната стрелба срещу него, свързана със случая „Пролеша”, всъщност е уцелила Николай Нанков – бившия министър, а после и зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството. И поясни защо:
„Оказва се, че през 2019 година тогавашният министър е поискал тълкувание от ДНСК във връзка със строителството на рамките за камерите на тол системата. Те са посочили, че за тях трябва да има разрешение за строеж. Тълкуванието е изпратено на фирмата, която трябва да ги изгради, и от там нататък всичко е потънало.“
Той обясни, че за рамките и камерите има издадени разрешения за строеж и те са законни. Такива са издадени за външните връзки към не повече от 100 от 300 камери и рамки.
В отговор на въпрос за изпълненото в рамките на мандата регионалният министър напомни за завършването на газовия интерконектор между Гърция и България и „порастването“ на магистралите „Хемус“ и „Струма“ след пускането в експлоатация на участъци от тях. Иван Шишков посочи, че е готов проектът за проявеното през 2020 г. свлачище в близост до тунел „Железница“ на магистрала „Струма“, заради което тази част от магистралата е спряна и все още не е пусната за движение. Очаква се чрез изпълнението на укрепването едното платно от участъка да бъде пуснато в рамките на 3-4 месеца и след още 3-4 месеца в другото.
Основната част от работата за участъка от магистралата през Кресненското дефиле досега беше на Министерството на околната среда и водите, за да може да се направи оценка на необходимите екологичните мерки. Очакваме да са готови в края на януари или началото на февруари.
Министър Шишков подчерта, че в мандата на служебното правителство са одобрени много устройствени планове за инфраструктурни обекти, за да може държавата да строи.