Съгласието, постигнато с „Google“ да адаптира практиките си към европейското потребителско законодателство, е свързано с най-глобалните аспекти в тази област: правото на информация, на защита от нелоялни практики, на гаранция на продуктите, на достъп до стоките и услугите и на помощ от отговорните институции, мрежата Европейски потребителски центрове и органите за алтернативно решаване на спорове. Това коментира в ефира на „Euronews“ Габриела Руменова от онлайн платформата „Ние, потребителите“.
„С направените промени европейските потребители ще знаят дали пазаруват директно от Google или компанията се явява посредник в дадена сделка. Целта е по-голяма прозрачност и ясна информация за характеристиките на стоките и услугите и условията за продажба. Това дава възможност на потребителя сам да се защити като предварително получи важната информация и направи своя информиран избор преди да сключи сделката.“, обясни Руменова.
Така например, ако резервират хотел, потребителите ще знаят дали го правят през Google Hotels, друга платформа или директно в хотела, каква крайна цена ще заплатят, колко налични стаи има в момента в даденото място за настаняване при резервация през тази опция. Ако пък има отстъпки – от каква редовна цена е извършено намалението.
„Когато запазваме стая, клиентските отзиви са много важни. Трябва да знаем ревютата селектирани ли са и ако да – на какъв принцип, положителни или отрицателни са, от реални потребители ли са и наистина ли тези хора са си купили дадените стоки или са ползвали въпросните услуги или по друг начин са стимулирани да оставят един или друг коментар.“, посочи още Руменова и уточни, че тази прозрачност по примера на платформи като „Booking.com“ все още предстои, за разлика от останалите промени, които вече са факт.
Ако пък потребителят купува самолетен билет, той ще е наясно дали е от Google Flights или директно от авиокомпания, каква ще е цената с всички данъци и такси и какъв е механизмът за нейното изчисляване.
В случай че пазаруват стоки и услуги, потребителите ще са наясно колко точно ще платят заедно с доставката, от кого купуват – Google Store или друг търговец, и съответно – кой носи отговорност за качеството на продуктите, правата за ремонт, замяна или връщане, както и за възможността за отказ в 14-дневен срок. Същото важи и когато заплащаме на Google Play Store, за да ползваме различни приложения, например. С направените промени достъпът на европейските потребители до оферти за покупки, съдържание и платежните средства няма да бъдат ограничавани по географски признак.
Освен да се осигури прозрачност за потребителите относно това от кого пазаруват, целта е и да им се даде лесен достъп за комуникация с представител на продавача.
Създаването на е-поща, предназначена само за органите за защита на потребителите е допълнителен инструмент за бързо докладване, премахване на незаконно съдържание, свързано с нелоялни търговски практики, както и санкциониране на нарушителите. В страната ни санкциите за търговците достигат до 50000 лв., а в някои случаи и до 4% от годишния им оборот.