Длъжни ли са туроператорите да възстановят парите на клиентите с почивки на затворения гръцки плаж?

1
2863
Летище
Летище. Снимка: Pixabay

Туристите със закупени почивки за плаж Навагио на гръцкия остров Закинтос, който ще остане затворен през цялото лято заради риск от свлачище, имат право да се откажат от договора с туроператора без такси и да получат пълно възстановяване на направените плащания за туристическия пакет. Те трябва да информират туроператора за това свое желание преди началото на пътуването и да получат парите си обратно от него, тъй като той носи отговорност за надлежното изпълнение на всички туристически услуги, включени в туристическия пакет. Това съобщиха от „Ние, потребителите“. 

Тяхната позиция е във връзка с публикация във вестник „Телеграф“, пред който представители на туроператори се опитват в аванс да се освободят от отговорност пред евентуално отказалите се заради свлачищата туристи с оправданието, че те „водят само записванията“ и „не са изпълнител на програмата“.

Съгласно Закона за туризма обаче туроператорът носи отговорност за надлежното изпълнение на всички туристически услуги, включени в туристическия пакет – без значение дали се изпълняват от него или от негови контрагенти. А в офертите за пакетни почивки ползването на този плаж е акцент и той определя избора на туристите.

Когато предявяват желанието си за отказ от почивката, потребителите трябва да се позоват на чл. 89, ал. 5 от Закона за туризма:

„Пътуващият има право да прекрати договора за туристически пакет преди започването на изпълнението на туристическия пакет, без да заплаща никаква такса за прекратяване в случай на непреодолими и извънредни обстоятелства, настъпили или случващи се в мястото на дестинацията или в непосредствена близост до него, които засягат значително изпълнението на туристическия пакет или превоза на пътници до дестинацията.“

Важно е и да цитират ал. 6, според която:

„При прекратяване на договора за туристически пакет съгласно ал. 5, пътуващият има право на пълно възстановяване на всички направени плащания за туристическия пакет.“

Още с информирането на туроператора за искането си да се откажат от договора за организираното туристическо пътуване потребителите трябва да настояват да получат от него всички заплатени за почивката суми, като посочат чл. 90, ал. 1:

„Туроператорът носи отговорност за изпълнението на туристическите услуги, включени в договора за туристически пакет, независимо от това, дали тези услуги се изпълняват от него, или от други доставчици на туристически услуги.“

Възможен вариант е туроператорът да предложи алтернативен пакет със същото или с по-високо качество. Допуска се и такъв с по-ниско, като пътуващият има право на съответно намаление на цената. Но казусът ще се счита за решен само ако туристът е склонен да приеме новата оферта. В противен случай туроператорът възстановява всички получени плащания не по-късно от 14 дни след прекратяването на договора.

От „Ние, потребителите“ подчертаха, че в подобна ситуация туристите нямат право на допълнително обезщетение. 

Абониране
Известие от
guest

1 Comment
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments
Галактик
Галактик
1 година по-рано

Пълни глупости. Не се продават пакети, които изрично да включват ползване на този плаж. Той е само опция за допълнителна екскурзия.
Невъзможност за определена допълнителна екскурзия не е причина за анулация без неустойка.