Промоциите на магазините за хранителни стоки често са съпътствани от различен вид нелоялни търговски практики. Целта им е да привлекат допълнителен поток от клиенти, но нерядко и за да бъдат пласирани продукти с изтичащ или дори изтекъл срок на годност. Потребителите все още са потърпевши от липса на стоки с понижени цени или маркирането им на редовните, неспазване на предварително обявени промоционални условия и др. За глобяването и забраната на подобни нелоялни практики трябва да се намеси контролният орган Комисия за защита на потребителите /КЗП/, прилагайки всички предвидени в закона мерки. По този повод основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова коментира пред „БНР“:
„За съжаление, КЗП не прави разлика между това да публикува в регистъра на официалната си интернет страница данни за забранени нелоялни практики и това да задължи рекламодателя/рекламната агенция да огласи за своя сметка и по подходящ начин акта, с който е установено нарушението, както и да разпространи съответната коригирана реклама. А това е още една предвидена в Закона за защита на потребителите мярка, която може да бъде налагана паралелно с останалите – санкция и забрана за прилагане в бъдеще на незаконната практика. Тази мярка има възпитателен характер, защото е свързана не само с преки финансови загуби за търговеца, но и с репутационни щети за него, каквито му нанася и задължаването да внесе яснота относно коректното послание.“
Според нея използването на този лост би променило съществено картината на пазара.
„Едно е някъде на сайта на КЗП да бъде публикувана тази информация, до която ще достигнат само потребителите, които знаят за съществуването на такъв регистър, ще бъдат активни да го посетят и разгледат и търпеливи да проследят неорганизираната му подредба. Съвсем друго е търговецът сам и за своя сметка публично да оповести в масмедиите, че е „хванат“ да осъществява нелоялна практика, да разкаже какво е извършвал и че това негово действие е санкционирано от компетентния орган. А след това да представи коректната реклама, с което потребителите да научат какво е вярното послание и да могат сами да сравнят как изглежда заблуждаващата реклама и как достоверната“, обясни още Руменова.
Експертът посъветва всички потребители, подаващи в КЗП жалби за нелоялни търговски практики, не само да настояват за проверка по случая им, но и да отправят искане към контролния орган при доказване на нелоялна практика и влизане в сила на заповедта за нейната забрана да задължи търговеца да оповести акта за установяване на нарушението и „поправената“ реклама.
Разгласяването ще бъде възможност за повече потребители, засегнати от конкретната практика, да научат за нея и да защитят правата си. Те ще могат да поискат понижаване на цената или разваляне на договора с търговеца, сключен в условията на прилагане на тази нелоялна практика. Освен това, биха могли и да претендират обезщетение за претърпени вреди.