„Въпросът във вчерашния ден беше ще има ли АМ „Струма“ или няма да има за следващите 3 години. И направихме така, че процесът да е необратим. Считам, че огромна част от българския народ отдавна очакваше да бъде построена цялата магистрала. Започнахме да изграждаме пътен възел в последния лот, който не решава откъде ще мине трасето.“
Това коментира регионалният министър арх. Иван Шишков в ефира на „bTV“. Той обясни и защо е било важно спешно да се направи първата копка на пътния възел „Кресна“, а именно:
„Ако до края на май месец не беше започнат този участък, това означаваше да върнем процедурата 3 години назад и на практика да се лишим от възможността цялата да бъде доизградена. Също така да загубим пари. До 2029 г. е програмният период, в който ние трябва да изградим изцяло магистралата.“
Проектът за аутобана е прехвърлен от един програмен период в друг, като през това време въпросният участък на практика не е бил започнат, припомни още той. Министърът е категоричен, че пътният възел се изгражда законно и с разрешение за строеж /РС/:
„Направихме традиция, когато започваме ново строителство, да имаме РС. Това направихме и вчера. Министерството на околната среда и водите /МОСВ/ съгласува ПУП и проекта, има и оценка за въздействие на околната среда /ОВОС/, която изтича в края на май. И тогава всяко строителство в тази си част щеше да се превърне в незаконен строеж. Нямаше да може не само да изграждаме магистрала Струма, а нямаше да може и да поддържаме пътя през дефилето докато се изгради магистралата.“
В другата част на АМ „Струма“ в началото на дефилето, в момента се работи усилено по укрепване на свлачище и също се очаква този участък да бъде пуснат максимално бързо.
„Всички я искаме и тя трябва да бъде направена изцяло законно, но в основната си част приоритетът е прилагането на екологичното законодателство и екологичните мерки, които ще бъдат взети“, категоричен беше министърът, отговаряйки на притесненията на природозащитниците, които в ефир му задаваха въпроси относно изграждането на последния участък на аутобана. Министърът категорично подчерта, че вчера е започнало строителството единствено и само за довършване на пътен възел „Кресна“. По думите му към този момент не е коментиран, а и никой в момента не може да се ангажира да каже откъде ще минава трасето на магистралата. Разделеното трасе в едната част, която е през дефилето в едната лента, е основно, и то е разработвано навремето заради екологични мерки.
„И вчера го казах, днес ще го повторя – екологията е изключително важна за избор на трасе. За нас са важни две неща – първо екологията, второ – пътната безопасност. Много хора загинаха там“, посочи арх. Шишков.
Министърът изрази учудване защо протестиращите говорят умишлено неверни неща, след като лично ги е запознал на среща в Министерството на регионалното развитие и благоустройството с подробния устройствен план /ПУП/. На въпрос на протестиращ за избора на трасе, арх. Шишков заяви, че той говори неща за ПУП, който нито е одобряван, нито е елемент на това разрешение за строеж. Той отрече, че новото трасе ще принуди хората в региона да обикалят 40 минути до Благоевград за обръщане на движението:
„Кресна е в единия край на този участък и при всички положения няма да се обикаля.“
И попита дали за жителите на Кресна е комфортно тировете да минават през града им.
Регионалният министър коментира и резултатите от георадара, с който беше проверено състоянието на Северната скоростна тангента. Според него около 4-5 км от трасето имат по-малко асфалт, колкото са показали и предишните проверки: „Сантиметрите, които липсват са пак същите – между 5 и 7 см., липсва и от циментовата стабилизация, я на места даже я няма.“
Хубавата новина е, че останалият участък е в доста добро състояние, смята той, подчертавайки, че компрометираният участък не е рисков, но трябва много скоро да му се направи основен ремонт.
„Проверките на магистралите бяха направени с цел да се знае кои да бъдат ремонтирани. Да, част от нашите пътища са в лошо състояние, защото са построени по този начин. Гаранциите са изтекли, ще ги плаща държавата“, коментира регионалният министър.
Съвсем скоро беше пуснат още един участък от АМ „Европа“, а на 12 май беше даден старт на строителството на друг участък от нея, припомни още той.