Изкуствен интелект разглежда и потребителските жалби?

0
58
Изкуствен интелект.
Изкуствен интелект. Снимка: Пиксабей

Вече е факт първият генериран от изкуствен интелект отговор по реален потребителски казус в България. Това става ясно от пост в страницата „Ние, потребителите“ в социалните мрежи.

Преди да потърси експертен съвет от „Ние, потребителите“, потърпевш от нелоялна търговска практика клиент се е обърнал към популярна неправителствена потребителска организация, тъй като не е бил удовлетворен от отговора на сезираната от него с жалба Комисия за защита на потребителите.

А отговорът на въпросната неправителствена организация много напомня на генерирани от машини текстове и звучи така:

„Прочетох документите и съм силно алармиран от съобщението на КЗП, защото в него се показва некомпетентност и крайна непрофесионалност. Липсата на вникване във Вашия казус не може да не остане незабелязано и ще вземем мерки.“

След което предлага съдебно дело. Същевременно усилията на европейските институции са насочени към създаването на законови норми за защита на потребителите от интензивното навлизане на изкуствения интелект в различни бизнеси. Те пък на свой ред заговориха за опасения от свръхрегулация.

В реалността обаче изкуствен интелект вече генерира информацията, на база на която потребителите решават дели да закупят дадена стока или услуга. Консултира клиенти и съчинява потребителски отзиви. Дори разглежда оплакванията към търговец, от търговец и от контролния орган.

„Не можем да спрем гората да се разлиства! Но можем да направим така, че да сме по-подготвени за това, което предстои.“, коментира в интревю основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова.

Специалистът посочва, че европейските институции, които са отговорни да защитят правата на потребителите, в момента работят по текстове, които от една страна да ги предпазят от свързаните с изкуствения интелект рискове – готви се специален Закон за изкуствения интелект. Но също така и директива, която да помогне на хората, които вече са станали жертва в резултат на действията на AI, да се защитят.

„Идеята е да се постигне защита, която е релевантна към тази по отношение на вече познатите ни практики на взаимодействие потребители-търговци – във физическите магазини, дори в интернет, което до неотдавна беше голямо предизвикателство в България“, коментира и обобщи Руменова.

Експертът даде пример за ситуации, в които потребителите ползват стоки или услуги с изкуствен интелект и могат да бъдат засегнати от това:

„Има системи за умни домове. Има прахосмукачки-роботи, които работят чрез свързване в интернет мрежата, могат да заснемат интериора ни вкъщи, да изпратят тази информация до различни получатели и това да бъде сериозен повод за притеснения.“

Междувременно, докато бъдат приети нормативните актове и се имплементират в националните законодателства, трябва да видим как бихме могли да се предпазим и защитим днес. Имаме Регламент за защита на данните, потребителско законодателство с широк спектър – нелоялни практики, опасни стоки, правото на информация, на рекламация при дефект.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments