Най-южният град по българското Черноморие – Ахтопол, е разположен в подножието на Странджа, на скален полуостров. Градчето има хилядолетна и богата история.
Първото, което се вижда пред входа на пристанището, е белият фар – един от най-красивите по нашето Черноморие. Но досега, тъй като след ремонта му преди дни, фарът е загубил своята величественост. За това ни информираха възмутени граждани, които ни изпратиха снимков материал, как е поругана емблемата на града им.
Хората поискаха да бъде върната автентичността на фара в морското градче. Те споделиха, че не само местните са потресени от гледката, но и дългогодишни туристи и гости на града. Те попитаха пред Искра.бг:
„От символа на града ли решиха до икономисват? Защо не са направили същата стабилна метална конструкция с издължена форма, която завършваше фара, а са сложили четири тънки железа да придържат светещото тяло? Това е едно голямо недоразумение, което е причинено на града.“
Гражданите се запитаха още: „Каква е целта на този ремонт и кой е отговорен за него?“ Но все още не са получили отговори на тези въпроси.
От редакцията на медията се свързахме с Община Царево, откъдето ни отговориха, че не са запознати със случая. Потърсихме и кмета на града Станислав Димитров. Той каза пред Искра.бг:
„Аз съм запитал официално и чакам информация от Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ /ДППИ/-Бургас, за да се види по какви параметри, кой е изградил тази конструкция и по чия заръка е направен ремонтът на фара. По време на ремонта не беше уведомено кметството и не знаехме, че ще извършват ремонтни дейности на емблематичния фар на Ахтопол, което за мен е голяма грешка. Въпросът е да си оправят недоразумението.“
От “Организация за закрила на българските граждани” /ОЗБГ/ също са направили запитване по Закона на достъп до обществена информация /ЗДОИ/, свързано с ремонта на фара в морския град, което е отправено към генералния директор на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура”.
Фарът заработва през юли 1932 година. Издига се пред входа на пристанището на Ахтопол. Построен е върху риф, което го прави особено живописен, но и особено опасен за поддръжка заради трудния достъп. Върху скалата е изградена квадратна основа с височина 3,5 м, върху нея е издигната кръгла каменна кула, висока 4,8 м и двуметрова железобетонна конструкция с по-малък диаметър, на която е поставена желязна призма с височина 3 метра.
Хората са категорични, че това е поредният „недомислен, крив и бездарен ремонт“ в Ахтопол. Те са подготвили и подписка за възстановяване на автентичния вид на фара. Гражданите искат да бъде върнат предишния му вид, височина и пропорции.
От Искра.бг ще продължим да следим казуса до неговото разрешаване, очакваме компетентните институции да предприемат необходимите мерки за възстановяване на вида му.
Очакваме и вашите сигнали на iskra@iskra.bg
Какво се правите, че не знаете. Този ФАР е в активите и се ремонтира от ДП Пристанищна инфраструктура. Питайте великия си капитан Събев.
Така ли ще правим. Трием коментари, когато става въпрос за лице, което хвалихте. Фарът се ремонтира от ДППИ и капитанчето Събев, член на борда, би трябвало да знае. Питай него!