Граждани се свързаха с Искра.бг, че след ремонта на фара в Ахтопол той е загубил своята автентичност. Местните жители бяха възмутени от ужасното му състояние в момента.
Фарът заработва през юли 1932 година. Издига се пред входа на пристанището на морското градче. Построен е върху риф, което го прави особено живописен, но и опасен за поддръжка заради трудния достъп. Върху скалата е изградена квадратна основа и на нея е издигната кръгла каменна кула с двуметрова железобетонна конструкция с по-малък диаметър, на която е поставена желязна призма.
След публикацията в Искра.бг и активността на “Организация за закрила на българските граждани” /ОЗБГ/ от Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ /ДППИ/ с клон-териториално поделение-Бургас беше организирана среща от директора на клона в Бургас с част от недоволните жителите на Ахтопол. На събирането присъстваха представител на ОЗБГ, директорът на териториалното поделение на ДППИ-Бургас и служители на държавното предприятие, кметът на Ахтопол, общински съветник от Общинския съвет в Царево, представители на фирмата, спечелили поръчката и ремонтирала фара, и граждани.
Целият процес от подаването на сигнала до медията и до реализацията на срещата стана за по-малко от 24 часа. Местните жители се възхитиха от бързата реакция на Искра.бг, ОЗБГ и ДППИ. По време на срещата се обсъди какво е било състоянието на фара преди и след ремонта. Какво искат местните и какви са законовите параметри за извършването на този ремонт. Срещата премина изключително добре, като е имало градивна дискусия. По време на дискусията е бил посочен проблемът от местните, че върху фара има една метална конструкция наречена пирамида, която е трябвало да е висока по изискване – 3,5 метра. Според хората тя е по-ниска и не е центрирана в средата, а е на една страна.
От ДППИ разясняват, че правилното определение не е фар, а светещ навигационен знак. По думите им видът на фара, височината му, цялостните размери, белият цвят, металната пирамида отгоре – форма, височина, всичко това е по наредба. По думите им няма как всичко да е променено, тъй като трябва след приключване на ремонта да са спазени горепосочените параметри.
На въпроса: „Защо фарът е бил с камъни с по-тъмен цвят, а сега е бял?“
Отговорът е: „По изискване фарът трябва да е бял, описан от международни източници и според българските изисквания относно фаровете и другите средства за навигационно осигуряване по Българското Черноморско крайбрежие.“
Представители на ДППИ обясниха, че след ремонта фарът ще има метална пирамида, която ще бъде като предната с определена височина. Представителите на фирмата-изпълнител посочиха, че ще отстранят тези проблеми, т.е. височината на пирамидата, тъй като има съмнения, че е по-ниска от 3,5 м, но ще бъде свалена и измерена, след което ще бъде центрирана в средата на фара. От ДППИ и фирмата изпълнител дадоха устни гаранции, че това ще бъде направено, а ако това не бъде извършено няма да се приеме обектът от държавното предприятие.
Гражданите припомниха на присъстващите, че има събрана подписка от местни жители и гости на града, които искат фара да бъде оправен. Хората не ги интересуваше с какъв цвят ще е, а металната пирамида да е същата височина, за да изглежда по начин от преди ремонта. Организатор на местните жители коментира срещата пред Искра.бг така:
„Доволни сме от проведената среща, но нека да видим какъв ще е резултатът след приключване на ремонта. Разговорът премина в добрия тон, но сме дали някакъв срок, в който да се изпълнят исканията ни. Подписката продължава да се събира до приключване на ремонта и не се види крайният резултат.“
От ОЗБГ и местните граждани ще следят за изпълнението на ремонта. От ДППИ-Бургас посочиха, че ще изпълняват по-строг текущ контрол преди издаване на обекта. Ще бъдат направени всички проверки дали са спазени изискванията по закон за фара и дали са удовлетворени исканията на гражданите. От родолюбивата организация и граждани, извън този казус, посочват, че до този момента ръководство на ДППИ-Бургас е работещо и няма нищо общо с предходните.
Будната позиция на хората от Ахтопол зарадва представителите на “Организация за закрила на българските граждани”. Те изразиха своята благодарност към гражданите, че не са останали безразлични към проблема, а са дали гласност и са се организирали, предприемайки законови действия проблемът да бъде разрешен. ОЗБГ изказа благодарност за бързата и адекватна реакция и на ДППИ-Бургас. От родолюбивата организация очакват фарът да бъде възстановен в предишния му вид, съобразен с всички законови изисквания.