Депутатите от Европарламента са готови да стартират активни преговори със Съвета по засилени цели за намаляване на емисиите на CO2 за нови тежкотоварни превозни средства, като автобуси, камиони и ремаркета.
Те вече приеха преговорната си позиция с 445 гласа „за“, 152 „против“ и 30 „въздържал се“.
Ще се настоява за строги мерки цели за намаляване на емисиите на CO2 за средни и тежкотоварни камиони. В това число ще бъдат включени и камиони за боклук, строителни машини и автобуси и др. Целите ще бъдат 45% за периода 2030—2034 година, 65% за 2035—2039 г. и 90% за 2040 година.
Според нидерландеца Бас Ейкхаут от „Зелените“ преходът към камиони и автобуси с нулеви емисии е не само от ключово значение за постигането на нашите цели в областта на климата, но и решаващ фактор за по-чист въздух на територията на всички европейски градове.
„Осигуряваме яснота за един от най-големите производствени отрасли в Европа и ясен стимул да инвестираме в електрификация и водород. Надграждаме предложението на Комисията, като разширяваме обхвата и адаптираме редица цели и показатели, за да наваксаме с реалността, тъй като преходът се движи по-бързо от очакваното“.
Евродепутатите са съгласни с предложението на Комисията да се позволи регистрирането само на новите градски автобуси с нулеви емисии от 2030 година и предлагат временно освобождаване до 2035 година за градските автобуси, използващи биометан, при строги условия.
Парламентът е готов да започне преговори с правителствата на ЕС относно окончателната форма на законодателството.