Неефективна е осигуряваната подкрепа на децата и учениците със специални образователни потребности /СОП/ в просветната система. Хиляди малчугани със СОП не успяват да завършат задължителното по Конституция обучение до 16-годишна възраст. Малко от тях имат възможността да бъдат подкрепяни от помощници на учителя поради липсата на финансови средства. При много ученици основната тежест по приобщаването им в образованието пада върху семействата вместо върху образователните институции. Тези проблеми са системни и за решаването им са нужни сериозни ресурси и нов модел за работа с децата със СОП. Това показва анализ на омбудсмана проф. Диана Ковачева, който се основава на детайлни данни по региони за ключови показатели за реализирането на политиката по приобщаващо образование на децата и учениците със СОП, предоставени от Министерство на образованието и науката /МОН/.
Изследването ще бъде представено по време на дискусията „Приобщаващото образование – проблеми и решения“, която се организира от обществения защитник и просветния министър проф. д-р Галин Цоков. То ще започне от 10:30 часа на 30 ноември в заседателната зала на II етаж в институцията на омбудсмана – ул. „Георг Вашингтон“ №22.
В обсъждането ще участват депутати, университетски преподаватели, родители, директори на учебни заведения, директори на ресурсни центрове за приобщаващо образование от София, Пловдив, Пазарджик, началникът на регионалното управление на образованието в София Ваня Кастрева, експерти и др.
Дискусията е част от Националната кампания на омбудсмана „За правата на децата и хората с увреждания“, в рамките на която, по настояване на проф. Ковачева, бяха осигурени 8 милиона лева допълнителни пари за приобщаващо образование за деца със СОП за 2023 г.
По данни на МОН към края на 2022 г. децата в детските градини със специални образователни потребности са 7126. Проблем в детските градини е работата с родители, навременното идентифициране и подкрепа на децата със СОП. Така се пропуска ценно време за работа с тези деца и за преодоляване на дефицити в развитието им. Учениците от I до XII клас, които попадат в тази група са 20 040. Подробните данни по образователни етапи показва, че малка част от учениците със СОП стигат до гимназиално обучение, като с всеки следващ етап на образование броят на учениците със специални потребности в образователната система намалява.
За решаването на тези проблеми е задължителна по-добрата координация между ресорните институции като здравното, социалното и просветното министерство, общините и адекватно финансовото и ресурсно подсигуряване на приобщаващото образование. В становището си омбудсманът посочва, че са необходими и целенасочени усилия в посока промяна на нагласите и на учители, и на родители спрямо децата и учениците със СОП.