Не е учудващо, че Лукойл обмисля да продаде бизнеса си в България. Това написа в свой коментар в социалната мрежа Facebook икономистът Георги Ангелов. Той подчерта, че компанията е направила същото и със своето дружество в Италия в момента, в който е бил забранен вносът на руски петрол. Публикуваме анализа на Георги Ангелов без редакторска намеса:
„Лукойл обяви, че обмисля да продаде бизнеса си в България. Това не е учудващо – по същия начин Лукойл продаде и рафинерията си в Италия, когато беше забранен вносът на руски петрол. В България също наближава краят на вноса на руски петрол – дали през март или октомври, явно ще е през 2024 г.
В Италия също имаше заплахи, че ако спре руският петрол рафинерията ще спре и цените на горивата ще се вдигнат до небесата. Това не се случи. Нещо повече, в Италия правителството отговори на заплахите с контразаплахи – ако рафинерията спре, правителството незабавно ще поеме нейното управление.
Подобно нещо направи и Германия с рафинерията на Роснефт, който отказваше да премине на неруски петрол – и в момента тази рафинерия се управлява от германското правителство, което активно търси купувач. Опитите на руски петролни компании да изнудва европейски правителства удариха на камък.
Продажбата на бизнеса на Лукойл в България има няколко аспекта. От една страна, това е стратегически актив, важен за националната сигурност. Но още по-важно е, че бизнесът е вертикално интегриран, което препятства конкуренцията на пазара на горива. В един и същи собственик са както рафинерията, така и почти всички складове на едро, така и доста бензиностанции.
Не бива да се допуска тази вертикална интеграция да продължи, независимо кой е собственик. Като условие за разрешаване на сделката, е логично Комисията за защита на конкуренцията (или парламентът) да наложи задължителни изисквания за продажба на поне 80% от складовете на едро и бензиностанциите (при това, складовете на едро не бива да са в един и същи собственик, а в поне няколко конкурентни фирми). По този начин вертикалната интеграция ще се премахне и пазарът на горива ще стане по-конкурентен.“