Германският химически сектор, най-големият в Европа, започва да усеща негативните последици от забавените доставки през Червено море, превръщайки се в последния отрасъл, който предупреждава за прекъсвания в доставките, принудили някои компании да ограничат производството, пише „Агенция Ройтерс“.
В момента е необходимо повече време, за да пристигне така важният азиатски внос в Европа – от автомобилни части и инженерно оборудване до химикали и играчки, тъй като след атаките на йеменските хути контейнерните превозвачи пренасочиха корабите си около Африка и далеч от Червено море и Суецкия канал.
Въпреки че германската индустрия свикна с прекъсванията на доставките след пандемията и войната в Украйна, въздействието на намаления трафик през търговската артерия започва да се проявява, като най-видната жертва досега е заводът на Tesla в Берлин. Германският химически сектор, третата по големина индустрия в страната след автомобилната и машиностроителната, с годишни продажби от около 260 млрд. евро (282 млрд. долара), разчита на Азия за около 1/3 от вноса си от страни извън Европа.
„В момента моят отдел за снабдяване работи три пъти по-усилено, за да получи нещо“, признава Мартина Нигсвонгер, главен изпълнителен директор и собственик на Gechem GmbH & Co KG, която смесва и бутилира химикали за големи индустриални клиенти.
В резултат на закъсненията Gechem, която реализира годишни продажби в двуцифрени милиони евро, е намалила производството на таблетки за съдомиялни машини и тоалетни, тъй като не може да получи достатъчно тринатриев цитрат, както и сулфатна и лимонена киселина. Поради това компанията преразглежда своята система за работа на три смени, споделя Нигсвонгер, като добавя, че последствията от свиването на транспорта могат да останат проблем поне през първата половина на 2024 г.
„Това предизвиква откровени дискусии с клиентите“, добави Нигсвонгер и обясни защо:
„Ако получим три камиона вместо шест, всеки клиент ще получи само част от поръчаното количество, но поне всеки ще получи нещо.“
По-големият производител на специализирани химикали Evonik, който отваря нов раздел, също заяви, че е засегнат от „леки промени в маршрутите и закъснения“, като добави, че някои кораби са променили посоката си на движение три пъти в рамките на няколко дни. Дружеството заяви, че се опитва да смекчи последиците от случващото се, като поръчва по-рано и преминава към въздушен превоз, който се счита за временна мярка, тъй като някои химикали не могат да се превозват със самолет.
Азиатска зависимост
Германският индустриален орган VCI отдавна посочва зависимостта от азиатския внос, като заявява, че макар прекъсванията на производството да трябва да се ограничават до отделни случаи, забавянето на вноса през Червено море е допълнително бреме за вече отслабената индустрия.
„Последиците са особено осезаеми за средните по големина предприятия за фини и специални химикали“, заяви главният икономист на VCI Хенрик Майнке, като добави, че тези предприятия често доставят значителна част от суровините си от Азия.
Транспортната криза в Червено море идва в момент, когато германската икономика вече е подложена на натиск поради рецесията, както и поради високите разходи за труд и енергия. Според S&P Global европейският химически сектор, заедно с автомобилния и търговията на дребно, се смята за най-уязвим. В допълнение към забавения внос групите производители на химикали посочват по-високите разходи за гориво, тъй като танкерите, превозващи важни суровини, пристигат за около 14 дни по-дълго, като добавят, че тези разходи могат да бъдат само частично прехвърлени на клиентите.
Други са засегнати в по-малка степен. Компанията Covestro, която произвежда химикали от пяна, използвани в матраци, автомобилни седалки и изолация на сгради, очаква по-високи цени за превоз, но добави, че те са незначителни в рамките на общите ѝ разходи. Компанията заяви, че вътрешна работна група се занимава с този въпрос, като все пак изтъкна силния си регионален отпечатък.
Производителят на парфюми Symrise също изтъкна, че не очаква забавяния на доставките, тъй като разполага с достатъчно запаси за сигурност, и призова клиентите да се придържат към обичайните си модели на поръчки, за да предотвратят неоправдано натрупване.
Компанията Wacker Chemie, която доставя полисилиций за около половината от чиповете в света, също посочи по-високите цени, но добави, че досега бизнесът ѝ не е бил засегнат значително.
Майнке от VCI смята, че вероятността за широкообхватни прекъсвания на производството е доста малка, дори ако ситуацията в Червено море остане напрегната, като добави, че при слабото търсене, бюрокрацията и високите разходи за енергия и суровини секторът вече има достатъчно грижи.