Войните могат да изяснят сложни въпроси и да изострят най-трудния избор, пише „Politico“. В съответствие с този модел един от ефектите от нахлуването на Русия в Украйна – най-сериозната заплаха за европейската сигурност от 1945 г. насам – е пълната промяна на контекста на отношенията на Великобритания с Европейския съюз /ЕС/.
Това е, което Комисията по европейските въпроси на Камарата на лордовете нарече „ефектът на Украйна“ в обширен доклад, публикуван тази седмица, в който се оценява въздействието на руската агресия върху отношенията между Обединеното кралство и ЕС, особено в областта на външната политика, отбраната и сигурността.
Комисията започна разследване по тази тема през юли 2023 г., като се съсредоточи върху три области на сътрудничество, които се развиха след инвазията – санкциите срещу Русия, отношенията между ЕС и Обединеното кралство в областта на отбраната и възстановяването на Украйна. След това получи устни и писмени доказателства от много свидетели и разпитахме министъра на външните работи Дейвид Камерън и министъра за Европа и Северна Америка Лео Дохърти.
Като цяло комисията установи много положителни неща във всяка от тези области на сътрудничество. И ние препоръчахме да се надгради този успешен опит на ad hoc сътрудничество с по-структурирани договорености за съвместна работа в областта на външната политика в бъдеще. В сегашния си вид обаче всяко намаляване на американската подкрепа за Украйна и за европейската сигурност в по-широк план може да постави Европа в силно уязвимо положение. Ето защо Обединеното кралство, ЕС и неговите държави членки трябва да се подготвят за сценарий, при който може да се наложи да поемат по-голяма част от тежестта.
Представените на комисията доказателства за санкциите показаха, че координацията между Обединеното кралство, ЕС и САЩ по налагането на безпрецедентен набор от мерки като цяло е работила добре. Същото важи и за новия режим на санкции на Обединеното кралство след Брекзит – въпреки че темпото, с което те бяха въведени, понякога доведе до това, че както Министерството на финансите, така и Службата за външните работи, Британската общност и развитието бяха затрупани със запитвания и заявления за лиценз.
Санкциите могат да окажат въздействие само ако се прилагат и изпълняват ефективно. Чуха се тревожни доказателства за нарастващата способност на Русия да заобикаля санкциите чрез трети страни, както и чрез своите незастраховани сенчести флотилии от танкери. Свидетелите обърнаха внимание и на някои слабости в работата на Обединеното кралство по отношение на прилагането на санкциите. Ето защо в нашия доклад настояхме правителството да изложи действията, които предприема, за да поправи тези проблеми.
Освен това следващият важен въпрос за политиката на санкции вероятно ще бъде използването на замразените руски активи за възстановяването на Украйна. Макар че някои свидетели отбелязаха правните трудности, които това ще доведе, Камерън направи примамливия коментар, че „има правен път за това“. Поради това комисията поиска повече подробности.
Междувременно, като комисия, за нас беше неразбираемо, че сделката, постигната с руския олигарх Роман Абрамович през март 2022 г. – според която приходите от продажбата на футболния клуб „Челси“ ще отидат за жертвите на конфликта в Украйна – продължава да е затънала в правни процеси.
Макар че Дохърти ни информира, че между съответните страни продължава да има разногласие относно това кой точно трябва да се възползва от тази сделка и къде да бъдат похарчени парите, Камерън беше категоричен, че те трябва да бъдат използвани за хуманитарни каузи в Украйна. Комисията е съгласна с това и призова за спешни действия, за да стигнат парите до тези, които отчаяно се нуждаят от тях.
В по-дългосрочен план комисията разгледа неотложния въпрос как поуките, извлечени от интензивната работа по санкциите през последните две години, могат да бъдат запазени и приложени при следващата криза. И въпреки резервите на правителството, установихме, че по-широката политика по отношение на санкциите е тема, по която Обединеното кралство и ЕС трябва систематично да работят заедно.
Преминавайки към отношенията между ЕС и Великобритания в областта на отбраната – друга област, в която са разработени ефективни механизми за координация – нашият доклад приветства британското лидерство в рамките на Европа по отношение на предоставянето на военна подкрепа за Украйна. Сега решаващият въпрос е да се поддържат нивата на подкрепа за Киев толкова дълго, колкото е необходимо, за да се обърне руската агресия.
Когато обаче комисията разгледа подробностите за ангажираността на Обединеното кралство със сложната отбранително-промишлена система на ЕС, се откроиха причини за безпокойство. На първо място, една година след подаването на заявлението на Обединеното кралство за участие в проекта на ЕС за военна мобилност, то все още се отлага. Нещо повече, Европейският фонд за отбрана, с неговия бюджет от 8 млрд. евро за закупуване на въоръжение, е заобиколен от протекционистки правила, които представляват сериозна пречка за участието на страни от трети страни като Обединеното кралство.
В крайна сметка възстановяването на Украйна ще бъде колосална програма, която ще изисква огромна международна помощ в продължение на много години. Обединеното кралство вече участва активно в нейното планиране – включително чрез Многоагенционната платформа за координация на донорите – и може да предложи реален опит от предишни програми за възстановяване. Великобритания е в състояние да поеме водеща роля в тази област – в тясно сътрудничество с ЕС – особено що се отнася до борбата с корупцията, която ще бъде жизненоважна за изграждането на доверие у донорите от частния сектор, за да могат те да инвестират в Украйна.
Но какво ще бъде дългосрочното въздействие на руската инвазия върху отношенията с европейските ни съседи? В резултат на тази война ЕС положи целенасочени усилия да поеме по-голяма геополитическа роля. И макар че все още не е ясно дали това ще бъде трайно, всяка промяна във външната политика на блока неизбежно ще се отрази на националната сигурност на Обединеното кралство.
Освен това следващият кръг на разширяване на ЕС – включително Украйна – е от голямо стратегическо значение. И въпреки че Обединеното кралство няма да има пряко влияние върху този процес, то споделя общата цел на блока да се стреми към разширяване за по-голяма стабилност и сигурност. Затова британското правителство трябва да направи всичко възможно, за да помогне на страните кандидатки да се подготвят за присъединяване.
Завръщането на пълномащабната война на континента е ярко напомняне, че Великобритания и нейните европейски съседи имат едни и същи интереси, когато става въпрос за свобода и сигурност, и са много по-ефективни, когато работят заедно. Това означава, че Обединеното кралство трябва да гарантира наличието на ефективни механизми за тясно сътрудничество по отношение на големите външнополитически предизвикателства, които предстоят.