Владимир Терзийски прогнозира пред Искра.бг масови фалити на малките превозвачи у нас

0
441
Камион, тир, "Мерцедес"
Снимка: Pixabay

Превозвачът и бивш зам.-председател на сдружението „Аз имам камион“ Владимир Терзийски прогнозира пред Искра.бг масови фалити на малки превозвачи. Причините за това са много и различни, предимно финансови. 

„Ние сме реално кредитори на всички производители, преработватели и складове, що се отнася до транспорта. Проблемът за нас, извършвайки услугата, е заплащането, което е след 30-40-50-60 дни. В редни случаи се стига и до 90 дни след извършване на услугата. И то периодът започва да тече след изпращане на физически документи до адрес на този, който ни е дал товара – независимо дали е директен клиент, или спедиция“, подчерта той. 

Терзийски обясни, че основният проблем, заради който са излизали и на протести, е увеличението на тол таксите и на застраховките. И допълни:

„То е ясно, че това увеличение ние го вкарваме в цената и е ясно, че крайният потребител ще го плати, но за нас, малките превозвачи, тези увеличения на разходите ни намаляват оборотните средства, с които работим.“

От МРРБ преди няколко седмици увериха, че няма да има ново повишение на цените на тол таксите след направеното миналата година. Но:

„За момента се коментира, че няма да има увеличение, въпреки че имаше изказване, че е необходимо да достигнем европейски нива. Но с вкарването на второкласните пътища в тол обхвата, увеличението, което има от миналата година на тол таксите, от декември месец пък вече посредникът, който ни дава машинките, иска депозити на всеки един камион по минимум 900 лева. При едни десет камиона, ние трябва да затворим 9000 лева авансово за тол такси. А могат да работят в същото време само пет от тези десет камиона.“

Всички тези проблеми за сектора вече водят до фалити на малки превозвачи, разкри още пред Искра.бг Владимир Терзийски. Той припомни, че когато са излизали на протести, обединени всички сдружения, големите превозвачи са успели да договорят отстъпки от топ таксите при определени натрупани километри в България. Но малките превозвачи не могат да ги натрупат. 

„И ще ви дам един пример. Аз лично разполагам с четири камиона. Тези мои четири камиона работят локално в 90% от работата в една малка община. От миналата година, откакто вкараха увеличението и второкласните пътища в тол системата, моят разход се е вдигнал с около 5000 лева само за тол такси. В същото време, машинката си калкулира такъв маршрут, че от 8 километра в едната и другата посока, тя отчита от рамка до рамка“, обясни още Терзийски и подчерта, че по този начин той заплаща вместо за 16 километра тол такси за 35 километра

Голям проблем за малките превозвачи е и стагнацията на пазара и то не само в България. Терзийски цитира изследване на немската статистика за свиване през ноември-декември и то с драстични проценти на БВП, когато говорим за внос-износ

„Увеличавайки всички тези разходи и правейки ни неконкурентоспособни е голям проблем. Например, застрахователите дават 50% отстъпка на големите фирми. И когато ни вземат и оборотните средства чрез различни видове такси и увеличаване на обхвата на тол таксите, депозитите и т.н., ни се намалява конкуретоспособността с още 50%. И в момента има много колеги, които дават камиони и върнаха лицензи и които замразиха, макар и временно дейността, докато се урегулира малко по малко пазара“, подчерта още превозвачът.  

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments