Докато авиационната индустрия се събира тази седмица за Singapore Airshow, няма недостиг на военна техника, произведена от американския космически гигант Boeing, пише „BBC“.
Зрителите бяха представени от изтребител F-15 и атакуващ хеликоптер Apache. Въпреки това, видимо липсват от събитието търговските самолети на Boeing.
Вместо това, присъстващите на най-голямото авиошоу в Азия трябва да се задоволят с модели на пътнически самолети на Boeing или могат да влязат в „потапящ дисплей“ на кабината на Boeing 777X. И тъй като събитието беше в разгара си, Boeing обяви, че лидерът на проблемната програма 737 Max Ед Кларк ще напусне компанията.
Това е първото голямо авиационно събитие на Boeing, откакто кабинен панел се отдели по време на полет от чисто нов Boeing 737 Max 9 на Alaska Airlines през януари.
При предварително разследване на инцидента с Alaska Airlines, американските регулатори откриха, че липсват четири критични болта – предназначени да държат така наречената тапа на вратата на място. Това накара Федералната авиационна администрация (FAA) да нареди временно глобално заземяване на самолета.
Самолетите вече летят отново, но FAA каза, че все още няма да позволи на Boeing да разшири производството на своята най-продавана фамилия теснокорпусни самолети, която включва 737 Max 9. За разлика от тях, големият съперник на Boeing Airbus излетя в небето на Сингапур със своя пътнически самолет A350-1000. В последния си отчет за печалбите европейският аерокосмически гигант заяви, че ще достави 800 самолета тази година, включително своя A320neo, който е конкурент на Boeing 737 Max. След инцидента с Alaska Airline поръчките на Boeing са се свили значително, доставяйки само 27 самолета през януари, в сравнение с 67 през декември.
Безопасността на първо място
След предварителното разследване на Националния съвет за безопасност на транспорта (NTSB) на инцидента с Alaska Airlines, президентът на Boeing Дейв Калхун каза, че „каквито и окончателни заключения да бъдат достигнати, Boeing е отговорен за случилото се“. Той добави:
„Няма послание или лозунг за това. Ще са необходими прозрачност и демонстрирани действия – това започва с всеки от нас заедно с ангажимента да се изслушваме един друг и да говорим открито.“
Някои от най-големите клиенти на Boeing изразиха разочарованието си от компанията, като шефът на авиокомпанията Emirates предупреди, че Boeing е в „последния си шанс“ след „прогресивен спад“ в представянето си. Това не е първият път, когато Boeing е изправен пред криза на безопасността. През 2018 г. 737 Max 8 беше спрян след две фатални катастрофи край бреговете на Индонезия и над Етиопия през 2018 г. и 2019 г. Общо 346 души бяха убити. Тези катастрофи бяха приписани на пропуски в софтуера за управление на полета, принуждавайки и двата самолета да правят катастрофални гмуркания, въпреки най-добрите усилия на пилотите.
Най-голямото предизвикателство пред Boeing е да си върне доверието както на купувачите на неговите самолети, така и на тези, които летят с тях, като редакторът на списание Asian Aviation Мат Дрискил каза, че ще бъде „наистина трудно“ за Boeing да си върне доверието.
Силен глас в индустрията обаче казва, че е уверен, че Boeing ще вземе правилните мерки и ще възвърне статута си на доставчик на самолети от световна класа.
„Boeing реагира по правилния начин. Те поеха отговорност за проблема. Те вдигнаха ръце. Те признаха, че има проблем, който трябва да адресират, и мисля, че се справят с него по правилния начин“, коментира пред „BBC“ Уили Уолш, ръководител на глобалната авиоиндустриална организация IATA.
Китайско съперничество?
На авиошоуто в Сингапур беше представен и друг конкурент за клиентите на авиокомпанията Boeing – китайският държавен производител на самолети Comac.
В деня за пресата на събитието, Comac C919, съперник на фамилиите 737 Max на Boeing и A320neo на Airbus, направи своя международен дебют. C919 започна да лети в Китай миналата година и авиокомпанията China Eastern направи поръчка за 100 от тях, отбелязвайки най-голямата поръчка на самолета досега.
Някои авиационни анализатори обаче казват, че няма да бъде сериозен международен конкурент за доста време поради бавното производство и необходимостта от получаване на регулаторно одобрение за полети извън Китай.
Друга грижа са частите. C919 може да се произвежда в Китай, но разчита до голяма степен на международни вериги за доставки. Дрискил обясни:
„По-голямата част от частите, които влизат в самолета, са от Запада. Двигателите, контролите на двигателя, развлеченията по време на полет, почти всеки компонент е произведен или в Европа, или в Америка.“
Boeing също така държи да подчертае важната позиция на 737 Max в авиоиндустрията, подчертавайки, че някъде по света един от самолетите излита на всеки 16 секунди.
Грег Уолдрон, азиатски управляващ редактор на онлайн авиационния уебсайт FlightGlobal посочва, че въпреки последните проблеми с безопасността Boeing остава изключително важен за глобалната търговска авиация и отбранителната индустрия.
„Да не говорим, че Boeing има и федерално политическо значение, поради големия брой хора, които наемат“, заяви той.
„Значи твърде голям ли е, за да се провали? Със сигурност е.“